نقض-مورد-قانون-انتخابات-و-مورد-طرزالعمل-ها-و-لوایح

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان ( تیفا ) می‌گوید: ۱۷ مورد قانون انتخابات ۲۴ مورد طرزالعمل ها و لوایح انتخاباتی ( لایحه تفتیش، بازشماری و ابطال آراء، لایحه جمع بندی آرا، طرزالعمل تفتیش، بازشماری و ابطال آرا، طرزالعمل عملیات مرکز ملی جمع بندی نتایج انتخابات ریاست جمهوری و طرزالعمل جمع آوری مواد انتخاباتی در دفاتر ولایتی ) بعداز انتخابات نقض گردیده است.

به گزارش افغان نیوز: صغرا سادات، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف( تیفا ) امروز دوشنبه( 14، دلو ) در یک کنفرانس خبری گفت: یافته های این نهاد بعداز انتخابات نشان می‌دهد که در کنار نقض قوانین، مقرارت و طرزالعمل ها، کمیسیون مستقل انتخابات پس از روز انتخابات، چهار مرتبه و کمیسیون شکایات انتخاباتی سه مرتبه تقویم انتخاباتی را نقض کرده اند.

وی بیان کرد، « نقض قانون انتخابات بیشتر از سوی سه مرجع؛ کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات و تکت های انتخاباتی بوده است که 77 فیصد از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، 11.11 فیصد از سوی کمیسیون شکایات و 11.11 فیصد از سوی تکت های انتخاباتی صورت گرفته است».

او گفت، به اساس یافته های نظارتی تیفا، تاکنون کمیسیون مستقل انتخابات تصویر روشنی از تعداد مجموعی محلات رای‌دهیف تعداد محلات باز و محلات بسته که یک مجموع درست را ارایه داده بتواند، ندارد در صورتی که به تعداد 2423 محل رای‌دهی معلوم و مشخص نیست که از کجا وارد جمع بندی آراء گردیده اند و کمیسیون شکایات تاهنوز موضع خویش را همگانی نساخته است.

وی افزود: تفاوت میان لیست رای‌دهندگان و حتی تعداد رای دهندگان نیز وجود دارد که حدود 40 محل رای دهی بیش از تعداد که در لیست رای دهندگان موجود است رای داشته اند. به گفته وی، تفاوت میان تعداد رای دهندگان و لیست رای دهندگان در 14 ولایت بوده که بیشترین تفاوت در 4 ولایت کابل، قندهار، پکتیا و هلمند بوده است.

وی در اخیر خاطر نشان کرد که انتخابات ریاست جمهوری در یک فضای متسلب سیاسی برگزار شده که این روند می تواند مردم افغانستان را متاثیر سازد.

این در حالی است که از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از چهار ماه می گذرد اما تاکنون سرنوشت انتخابات، نتیجه نهایی آن و به صورت کل سرنوشت آغاز کار رئیس جمهور جدید مشخص نگردیده است.

نقض 17 مورد قانون انتخابات و 24 مورد طرزالعمل ها و لوایح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد