مجاهدین-خود-فروخته-پس-از-خروج-روس-ها-به-جنگ-داخلی-دامن-زدند

الله گل مجاهد یکی از فرماندهان مجاهدین ۲۶ دلو( روز خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان) را یک روز بزرگ در تاریخ کشور میداند و می گوید که پس از سقوط دولت کمونیستی، شماری از عاملان درونی خود فروخته باعث جنگ های داخلی شدند.

مجاهدین افغان با همکاری تسلیحاتی و مالی شماری از کشور های رقیب روسیه توانستند در سال 1367 خورشیدی قشون سرخ شوروی را از افغانستان خارج نمایند.

در این مورد  الله گل مجاهد عضو حزب اسلامی، نماینده مردم در مجلس و یکی از فرماندهان جهادی  در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز می گوید: "120 هزار نیروی دولت شوروی به افغانستان آمده بودند و بر مردم ما جنایت کردند، در نهایت افغان ها علیه این نیروها به مبارزه پرداختند و قشون سرخ شوروی را از خاک افغانستان بیرون کردند".

وی گفت که شکست شوروی در افغانستان نمونه یی عینی عبرت برای سایر کشور های جهان است که به خاک ما چشم طمع دارند.

این فرمانده جهادی  تاکید می کند که مردم افغانستان باید تاریخ 26 دلو را زنده نگهدارند و به نسل آینده کشور انتقال دهند که چگونه اجداد شان در مقابل ابر قدرت جهان ایستاد شدند و آنها را شکست دادند.

شکست شوروی از افغانستان به معنای پیروزی همه کشور های مسلمان آسیا میانه بود؛ چون خروج ارتش شوروی از افغانستان سبب شد؛ تمام کشورهای اسلامی آزادای خود را کسب کنند.

آقای مجاهد بیان کرد که در پیروزی مجاهدین علیه شوروی، کشورهای اسلامی و امریکا از مبارزان افغان حمایت کردند اما این کشور ها در این حمایت منافع خود را جستجو می کردند.

اما بحث دیگر، عدم توافق مجاهدین پس از سقوط قشون سرخ شوروی و دولت کمونستی در افغانستان است.

با شکست دولت داکتر نجیب الله، مجاهدین زمام امور افغانستان را در دست گرفتند، اما دولت اسلامی آنها دو سال دوام نیاورد و جنگ های تنظیمی میان گروه های مختلف مجاهدین آغاز گردید و صد ها هزار نفر در این جنگ ها در سراسر کشور جان شان را از دست دادند.

الله گل مجاهد در این زمینه می گوید، مجاهدین بعد از شکست شوروی از افغانستان موفق نشدند حکومت اسلامی را تشکیل دهند چون شماری از مجاهدین خود فروخته به جهاد خیانت کردند و نفاق را بین گروه های جهادی راه انداختند که سبب جنگ‌های تنظیمی شد.

وی بیان میکند که این امر نیز تجربه یی برای مجاهدین و مردم افغانستان بود تا پس از این اتحاد و اتفاق پیشه کنند.

این عضو مجلس نمایندگان خطاب به گروه طالبان می گوید جنگ راه حل نیست و اگر این گروه ده‌ها سال دیگر جنگ کنند باز هم به نتیجه یی دست نخواهند یافت و باید به میز مذاکره حاضر شوند و خواسته‌های شان را از راه گفتگو مطرح سازند.

وی از سیاسیون کشور نیز خواست که برای آبادانی کشور با گروه‌های مخالف دولت وارد مذاکره شوند و زمینه صلح با آنان را فراهم کند.

این فرمانده جهادی، جنگ طالبان در افغانستان را اشتباه خوانده می گوید: "طالبان در 15 سال اخیر در خاک افغانستان جهاد می‌کنند و اگر واقعاً انان قصد جهاد دارند باید در پاکستان جهاد کنند که اموال ناتو از آنجا به افغانستان انتقال می یابد".

آقای مجاهد به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز خوشبین نیست و می گوید این نیروها برای رشد و ترقی افغانستان کاری انجام نداده اند، همانگونه که ارتش شوروی برای پیشرفت افغانستان موثر نبودند.

 

مجاهدین خود فروخته پس از خروج روس ها به جنگ داخلی دامن زدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد