-حوت-هرات-نقطه-آغاز-جهاد-در-افغانستان-بود

حماسه ۲۴ حوت هرات نقطه شروع جهاد علیه نیروهای شوروی در افغانستان بود و ایستادگی مردم هرات سبب شد که مردم درسایر نقاط کشور نیز انگیزه بگیرند و در مقابل نیروهای اشغالگرشوروی مقاومت کنند.

شیخ موسی رضایی رئیس شورای علمای شیعه درحوزه غرب کشور و از مجاهدین در یک مصاحبه اختصاصی به خبرگزاری افغان نیوز، گفت: حماسه 24 حوت هرات که در ان 24 هزار نفر از باشندگان هرات شهید شدند نقطه آغاز جهاد در سرتاسر افغانستان بود و سبب انگیزه برای دیگر باشندگان کشورگردید که میتوانند با امکانات ناچیز نیز جهاد کنند.

آقای رضایی گفت؛ جایگاه حماسه 24 حوت مردم هرات از چند نظر قابل اهمیت است:

اول اینکه قیام 24 حوت از جایگاه خاص برخوردار است، بعد مردمی بودن ان است که در ان هیچ گروه و حزب نقش نداشتند و تنها مردم از شهر و ولسوالی ها آمدند و با امکانات ناچیز علیه نیروهای شوروی  حماسه آفریدند.

دوم اینکه در این قیام از همه اقشار جامعه هرات نقش داشتند از علما گرفته تا دهقان و روشن فکران.

سوم اینکه قیام مردم هرات سرآغازی برای قیام های دیگر در سرتاسر افغانستان گردید.

چهارم اینکه در 24 حوت 24 هزار تن از باشندگان ولایت هرات شهید شدند.

امروز مردم به منظور تجلیل از واقعه 24 حوت، از شهر و ولسوالی های هرات در تپه شهدای این شهر تجمع نموده، یاد و خاطره شهدای این واقعه را گرامیداشتند.

آقای رضایی با بیان این که  جهاد 24 حوت مردم هرات از جایگاه خاص در تاریخ کشور برخوردار است، خاطر نشان کرد: ایستادگی در مقابل نیروی تا دندان مسلح شوروی با امکانات بسیار ناچیز بوده است و این مقاومت مردم هرات سبب شد که مجاهدین دیگر ولایت های کشور نیز علیه نیروهای متجاوز شوروی قیام کنند.

رئیس شورا علمای شیعه گفت؛ مردم هرات به دیگر باشندگان کشور نشان دادند که اگر ایمان قوی در وجود مردم باشد میتوانند علیه هر گروه متجاوز مقاومت نمایند

رضایی افزود : مجاهدین هرات دو هدف داشتند که به هدف اولی خود رسیدند و هدف دومی شان تا هنوز تحقق پیدا نکرده است.

او هدف اول را پیروزی مجاهدین علیه نیروهای شوروی عنوان نموده ، تاکید کرد: مجاهدین در مبارزه با ارتش سرخ به هدف شان رسیدندن ولی متاسفانه تا هنوز که حدود بیش از سه دهه از آن دوران می گذرد هدف دوم شان که همانا ایجاد یک حکومت اسلامی است، حصول نشده است.

اواخر زمستان 1357 هرات ، شاهد قيام حماسه آفرين دهها هزار انسان پاك و سر بر كف و شهادت بيش از 24 هزار فدايي راه حق بود.

در آن لحظاتي كه دشمنان دين و وطن پلان هاي ناجوانمردانه اسارت و بندگي را مي كشيدند و نا بخردمندانه مردم مومن ما را به جرم خدا پرستی زير شكنجه هاي روحي و جسمي  شهيد مي ساختند ،مجاهدین راه حق  كمر همت بسته مقابل خونخوار ترين دشمنان دين و وطن قيام كردند.

24 حوت هرات نقطه آغاز جهاد در افغانستان بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد