سرمایه-گذاری-در-افغانستان-ارزش-خطر-پذیری-را-دارد

سرمایه گذاران خارجی در افغانستان می‌گویند؛ با اینکه تجارت در افغانستان با خطرهای زیادی روبرو است اما زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد که ارزش خطر را دارد.

حاتم الصباحی مسئول شرکت وصل تلیکام در یک مصاحبه اخصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ افغانستان کشوری است که نیازمند عرضه خدمات مختلف و شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی و داخلی میباشد و سرمایه گذاران باید از این شرایط استفاده کنند. 

آقای حاتم که تبعه امارات است و بیشتر از نه سال میشود که در افغانستان فعالیت تجارتی دارد و به تازگی شرکت مخابراتی  وصل تلکام را راه اندازی کرده است.

به گفته‌ی این سرمایه گذار خارجی؛ افغانستان جای مناسب برای سرمایه گذاری است و همانند این کشور هیچ مکان دیگر با سرمایه اندک قدرت تجارت را نمیدهد.

شرکت وصل تلیکام فعالیت خود را از سال 2006 در ولایت‌های بلخ، قندوز و جوزجان شروع کرد و در بخش‌ها عرضه خدمات مخابرات و خدمات انترنتی فعالیت میکند اما پس از سال 2014 شرکت وصل عرضه خدمات خود را گسترش داده و ولایت‌های کابل، هرات و ننگرهار را نیز تحت پوشش خود آورده است.

او می‌گوید؛ سرمایه گذاران پیش از اینکه در افغانستان سرمایه گذاری کنند باید یک جامعه شناسی خوب از وضعیت افغانستان داشته باشند و سرمایه گذاران عربی هیچ مشکل در زمینه تجارت در این کشور ندارند.

حاتم بیان میکند؛ شرکت وصل تلیکام در مدت نه سال با هیچگونه مشکل در افغانستان مواجه نشده است اما این به معنای آن نیست که در افغانستان هیچ خطری وجود ندارد. او افزود؛ شرکت وصل در این مدت با حکومت و مردم افغانستان همکار بوده و عرضه خدمات نموده است.

او می‌گوید؛ شرکت وصل به اندازه سایر شرکت‌های مخابراتی رشد نکرده است و دلیل آن فعالیت محدود این شرکت تنها در سه ولایت کشور بوده است. حاتم می‌گوید؛ وصل تلیکام در سه ولایت کشور یعنی (بلخ، قندوز و جوزجان) فعالیت داشت. 

مسئول شرکت وصل تلیکام می‌گوید؛ اگر وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یابد؛ شرکت وصل مصمم است در تمام 34 ولایت کشور خدمات عرضه کند اما در حال حاضر به دلیل عدم امنیت در شماری ولایت‌ها نمی تواند سرمایه گذاری کند.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی سیاست دسترسی باز به زیربناهای مخابراتی را برای شرکت‌های غیر دولتی فراهم میکند که آقای حاتم می‌گوید؛ این سیاست حکومت وحدت ملی میتواند زمینه رشد دسترسی مردم به خدمات انترنت و مخابرات را در کوتاه مدت فراهم کند.

او از تجربه کشور هندوستان گفت؛ حکومت افغانستان میخواهد همانند هندوستان دسترسی به زیربناهای مخابراتی را به سکتور خصوصی بسپارد که این اقدام حکومت میتواند نرخ عرضه خدمات را بسیار کاهش دهد و سبب شود که شمار زیاد مردم دسترسی به خدمات انترنت و مخابرات داشته باشند.

شرکت وصل تلیکام از سال 2006میلادی در کشور فعالیت میکند که پنجمین شرکت عرضه خدمات مخابراتی و خدمات انترنتی شناخته میشود و در حال حاضر در هفت ولایت کشور فعالیت دارد که 250 تن کارمند مصروف کار در این شرکت هستند و بیش از 95 درصد این کارمندان افغانی میباشند.

غضنفر عادلی – افغان خبر

 

سرمایه گذاری در افغانستان ارزش خطر پذیری را دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد