-درصد-مجاهدین-هدف-مشترک-داشتند

شماری از فعالان سیاسی و استادان دانشگاه در مراسم گرامی داشت از بیست و سومین سالیاد شهید مزاری گفتند که ۹۵ درصد مجاهدین به دنبال یک هدف بودند که آن هم تغییر نظام استبدادگرا و تک قومی بود که تا هنوز به این هدف شان نرسیده اند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: از بیست و سومین سالگرد شهید مزاری در کانون اصلاحات، گرامیداشت به عمل آمد و اشتراک کنندگان در این برنامه گفتند که تلاش شهید مزاری برای تحقق عدالت سیاسی بود که امروز باید جوانان در پی تحقق کامل آن باشند.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییه گفت: جوانان کشور باید از اتفاقات گذشته بیاموزند و برای آبادانی آینده تلاش کنند و مرور اشتباهات گذشته باید سبب کاهش اشتباهات برای آینده باشد.

آقای رحیمی گفت: امروز کانون اصلاحات از بیست و سومین سالگرد شهید وحدت ملی گرامی داشت به عمل می آورد، مردی که همواره در تلاش عدالت اجتماعی بود.

علی امیری، استاد دانشگاه در این برنامه گفت: مجاهدین دو نوع هدف را دنبال می‌کردند: اول هدف انها دفع تجاوز خارجی‌ها به امور کشور بودند و دومین هدف مجاهدین در تلاش تغییر نظام استبدادگرا و تک قومی بودند که به این هدف خود رسیده نتوانستند.

آقای امیری گفت: 95 درصد مجاهدین به دنبال هدف مشترک بودند اما هر کس به نوع خودش برای تحقق آن تلاش کردند و شهید مزاری نیز تلاش کرد تا عدالت اجتماعی را تحقق بخشد اما موفق نشد.

این استاد دانشگاه گفت: اختلافات گذشته نباید پنهان شود بلکه باید این اختلافات مرور شود و پند عبرت برای جوانان کشور باشند تا مسائلی را که سبب نابودی آنها میشود دامن نزنند.

وی همچنان افزود: نظام کنونی استبدادگرا است و طراحی این نظام با مشکلی مواجه است که هیچ گونه اراده سیاسی برای حل آن وجود ندارد.

آقای امیری تاکید کرد: اکثرا مردم افغانستان خواهان تغییر نظام کنونی اند اما یک اقلیت وجود دارند که در این زمینه مخالفت دارند. گروه‌های تحول طلب باید بیشتر از این تلاش کننده تا اصلاحات را به بار آورند.

امیری گفت: مردم باید جرأت بیان کردن گذشته را داشته باشند و هر اتفاق گذشته ارزش بیان کردن را دارد و باید مردم از گذشته بیاموزند.

از سوی دیگر، آصف آشنا، آگاه سیاسی در این برنامه گفت: نیروهای امنیتی هر روز قربانی بازی‌های سیاسی یک تعداد سیاستمداران میشوند که برای منافع شخصی و گروهی خود تلاش می‌کنند نه برای منافع ملی.

آقای آشنا گفت: جریان سلطه طلب که قدرت را در اختیار دارد به شکل آگاهانه تلاش میکند که مسائل قومی و زبانی را در افغانستان دامن بزند.

این آگاه سیاسی تاکید کرد: جوانان امروز اصلاحات میخواهند اما مجاهدین سد راه اصلاح طلبی میشوند و اکنون تلاش می کنند که اصلاحات به وجود نیاید، با اینکه هدف گذشته مجاهدین اصلاحات بودند.

او بیان داشت: در حال حاضر در صفوف نیروهای امنیتی و اداری، تصفیه قوی جریان دارد و همچنان روند انتخابات  در حال سازماندهی برای تقلب است.

شهید عبدالعلی مزاری 23 سال قبل در 22 ماه حوت توسط گروه طالبان به شهادت رسید و از آن روز بدینسو همه ساله از سالگرد او گرامی به عمل می آید.

95 درصد مجاهدین هدف مشترک داشتند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد