نشست-کابل-بدون-نماینده-طالبان-موفق-نیست

سید اکبر آغا، عضوی پیشین گروه طالبان می‌گوید: نشست کابل بدون حضور نماینده گروه طالبان هیچ تاثیر گذاری ندارد و مانند دیگر کنفرانس‌های که در گذشته دایر شده بود، بی نتیجه می‌ماند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: دومین نشست پروسه کابل امروز (چهار شنبه 9 حوت) با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور در ارگ ریاست جمهوری دایر شد که محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این نشست یک بستۀ پیشنهادی به گروه طالبان ارائه کرد که در آن چگونگی صلح بین طالبان و دولت مشخص شده ‌است.

در متن پیشنهادی صلح دولت برای طالبان آمده است:"همۀ جوانب جامعۀ افغانی، در مشوره با دولت و شورای عالی صلح، بر خواست تأمین صلح به اجماع رسیده‌اند و زنان در این گفتمان عمومی فعالانه اشتراک داشتهاند تا از حقوق شان که در قانون اساسی تضمین شده است، حفاظت کنند".

اما سید اکبر آغا، عضوی پیشین گروه طالبان در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: نشست کابل بر مبنی دو هدف؛ تحقق صلح با طالبان و مبارزه با تروزیزم برگزار شد است که عدم حضور نماینده گروه طالبان در این نشست، نتیجه مثبت در پی ندارد.

 سید اکبر آغا گفت: اگر دولت افغانستان فکر می کند که طالبان همانند رهبر حزب اسلامی به پروسه صلح محلق می شود، اشتباه می کند، چرا که طالبان در بسیاری از نقاط کشور تسلط نظامی دارد و حاضر نمی شود که صلح کند.

او افزود: در بین دولت و طالبان جنگ‌های متعدد صورت گرفته که آمدن صلح را با مشکل مواجه می کند، اما راه دیگر این است که بین هر دو طرف برای جلوگیری از ویرانی کشور و کشتار مصالحه صورت گیرد.

آغا تاکید می کند: طالبان و دولت باید برای تحقق مصالح تلاش کنند که در این زمینه هر دو جناح باید قربانی دهند: دولت از چوکی خود تیر شود و طالبان دست از جنگ بردارند و یک حکومت مشترک شکل گیرد.

این عضوی پیشین گروه طالبان در رابطه به نشست کابل دو گفت: دولت نماینده مملکت‌های خارجی را  جمع میکند و از آنها کمک می گرند تا در مقابل طالبان جنگ کنند اما این اقدام دولت سبب افزایش جنگ میشود تا تحقق صلح. از طرف دیگر اگر این نشست برای این باشد که چطور میتواند در آینده نماینده طالبان را در میز مذاکره حاضر کند، نتیجه بخش است، در غیر آن همانند نشست های چهار جانبه و کنفرانس کابل اول هیچ نتیجه در پی نخواهد داشت.

در همین حال، فخرالدین قاریزاده سخنگوی مرکز ابتکار و عمل افغانستان در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: نشست کابل دو، یک دست آورد خوب برای دولت افغانستان است چرا که برگزاری چنین نشست ها می تواند سبب جلب اعتماد کشورهای خارجی برای مبارزه با تروریزم در افغانستان شود و فشار بر پاکستان وارد کند تا دست از حمایت گروه‌های تروریستی بردارد.

قاری زاده گفت: اگر کشورهای اشتراک کننده در این نشست به تعهدات خود صادق نباشند نتیجۀ آن مثبت نخواهد بود. او افزود: نشست کابل اول سبب شد که اجماع ملی علیه گروه‌های تروریستی در افغانستان شکل گیرد و فشار بر پاکستان وارد شود که هفته گذشته پاکستان به لیست خاکستری افزوده شد و این یک دست آورد خوب برای دولت افغانستان است.

سخنگوی مرکز ابتکار و عمل افغانستان بیان داشت: صلح بین دولت و طالبان بستگی به کشورهای حامی این گروه دارد و اگر کشورهای اشتراک کنند این نشست بر پاکستان فشار وارد کنند، صلح در افغانستان تحقق پیدا می کند، چرا که طالبان وابستگی قوی به دولت اسلام آباد دارد.

دومین نشست کابل امروز با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور خارجی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان دایر شد که محور اصلی این نشست تحقق صلح با طالبان و مبارزه با تروریزم بود.

نشست کابل بدون نماینده طالبان موفق نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد