دست-آوردهای-ساله-نباید-قربانی-صلح-شود

فوزیه کوفی عضو هیئت گفتگو کننده با طالبان در نشست مسکو می گوید: مردم افغانستان خواهان صلح با گروه طالبان هستند اما دست آورد های ۱۸ ساله نباید قربانی صلح گردد.

فوزیه کوفی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: در هر صورت گفتگوی صلح بین امریکا و طالبان صورت میگرد و باید مردم در این روند مهم که در رابطه به افغانستان است حضور داشته باشند. او گفت: دولت افغانستان با همه مشکلات که دارد نمایندگی از ملت افغانستان میکند و باید در محور گفتگوهای صلح باشد و اگر نه صلح بدون حضور دولت نتیجه نخواهد داد.

کوفی در رابطه به نقش زنان در گفتگوی صلح گفت: زنان افغان بیشتر از نیم جمعیت کشور را شکل میدهند و بنابر این نباید هیچ گفتگوی بدون حضور زنان افغان صورت گیرد.

وی علاوه کرد: زنان افغان اجازه نمی دهند که کسی دیگر سرنوشت آنها را تعیین کنند و زنان افغان مخالف طرز فکر و گفتار طالبان مبنی بر این که "زنان نمیتوانند رئیس جمهور و قاضی بشوند"، می باشد.

این عضو مجلس نمایندگان علاوه کرد در نشست مسکو این مسئله مطرح شد که افغانستان دیگر به عقب برنمی گردد و دست آوردهای بعد از طالبان در هر صورت باید حفظ گردد. او تاکید کرد: باید گروه طالبان هر ان چیز را که در نشست های بین المللی و مخصوصاً نشست مسکو گفتند به آن عمل کنند و اگر نه گفتگوی صلح با رویکرد "یک بام دو هوا" هیچ فایده یی ندارد.

خانم کوفی گفت: در 18 سال اخیر بر خلاف ماده 22 قانون اساسی نقش زنان در ادارات دولتی سمبولیک بوده است و اکثر زنان که اکنون در ادارات دولتی حضور دارند بلی گوی حکومت هستند و به شکل واقعی نمایندگی از زنان افغانستان کرده نمی‌توانند.

این نماینده مردم تاکید کرد: باید حرف های را که رهبران گروه طالبان در نشست های بین المللی بیان میکنند در لایه های پایین طالبان که در خط نبرد جنگ حضور دارند نیز عملی کنند و بر خلاف ان عمل نکنند

خانم کوفی نشست مسکو را یک اقدام عالی برای صلح افغانستان دانست و گفت: نمایندگان احزاب که در نشست مسکو اشتراک کرده بودند بیشترین مشکل را با طالبان داشتند و سال‌ها با این گروه جنگ کرده بودند که دو طرف دور یک میز جمع شدند و گفتگوی مسالمت آمیز کردند.

به گفته خانم کوفی‌: هیئت طالبان در نشست مسکو بیان داشتند که آنها خواهان اصلاحات در قانون اساسی و ادارات دولتی اند و این را رد کردند که اردو و پولیس  افغانستان لغو گردد.

او افزود: در گفتگوی های بعدی باید یک تضمین کننده بین المللی قوی وجود داشته باشد که طرف طالبان و گفتگو کنندگان دولت افغانستان را واردار به عملی سازی مواد توافق نامه کنند، در غیر آن احتمال این وجود دارد که یک طرف به توافق نامه عمل نکنند.

کوفی گفت: در نشست مسکو طرح حکومت موقت نیز مطرح شد و این فرق نمیکند که چه نوع حکومت در افغانستان وجود داشته باشد اما مهم است که باید حقوق اتباع افغانستان در آن حکومت در نظر گرفته شود و تمام دست آوردهای 18 ساله اخیر حفظ گردد.

در اخیر کوفی بیان داشت: حکومت کنونی با سوء استفاده از دموکراسی مخالفان خود را حذف میکند و طالبان نیز در دوران حکومت خود مخالفان خود را حذف میکردند.

 

دست آوردهای 18 ساله نباید قربانی صلح شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد