گماشتن-زنان-در-پست-معاونت-والی-ها؛-طرحی-برای-فریب-جامعه-جهانی

عضو اجماع زنان جوان افغانستان می‌گوید که حکومت هنوز به مشارکت و حضور زنان در سیاست باور ندارد و اکنون کرسی‌های معاونت والی‌ها را به زنان باج می‌دهد تا از یک سو صدای شان را خاموش کند و از طرف دیگر پاسخ سیاسی و نمایشی برای اقناع جامعه جهانی باشد.

به گزارش افغان نیوز: صغرا سعادت، عضو اجماع زنان جوان افغانستان در گفتگوی ویژه با آژانس افغان نیوز در مورد تصمیم اخیر حکومت مبنی بر معرفی زنان به حیث معاون والی‌ها در 34 ولایت کشور گفت که هیچ میکانیزم و روند اداری شفاف برای انتخاب زنان به‌عنوان معاون والی‌ها وجود ندارد؛ زیرا زنان بر اساس شایستگی و تخصص انتخاب‌نشده، بلکه بر بنیاد وابستگی‌های سیاسی انتخاب می‌شوند.

خانم سعادت تأکید کرد که انتخاب بر اساس وابستگی‌های سیاسی، ضمن اینکه زمینه قومیت و نژادپرستی را در کشور فراهم کرده،« زمینه را برای سوءاستفاده‌های جنسی که معضل کلان در کشور است نیز مطرح می‌کند». حکومت باید برای استخدام زنان به‌عنوان معاون والی‌ها باید میکانیزم شفاف و روشنی را ایجاد نماید تا جامعه مدنی و شبکه‌های فعال زنان از آن نظارت داشته باشند.

به باور خانم سعادت؛ با تصمیم اخیر حکومت، زنان کاردان و متخصص به‌عنوان معاون والی‌ها انتخاب نخواهد شد و این مسئله برای زنان به گونه جدی قابل نگرانی است و زنان باید از یک پروسه آزاد و رقابتی به عنوان معاون در ولایت‌ها انتخاب شوند. اگر چنین نشود، بدون شک صلاحیت‌های آنان نیز محدود خواهد شد و تنها اجراکننده دستورات والی ها به عنوان یک دستیار خواهند بود.

این عضو اجماع زنان جوان افغانستان در پاسخ این پرسش که چرا حکومت برای زنان کرسی‌های معاونت والی‌ها را بر اساس سهمیه‌بندی در نظر گرفته، افزود که سیاست در افغانستان به گونه کامل مردانه بوده و از اهلیت و شایستگی زنان هراس وجود دارد. حکومت به همین دلیل مشارکت سیاسی زنان را سهمیه‌بندی کرده و به نحوی خواسته که صدای دادخواهی زنان را خاموش بسازد.

به گفته او، در طول 19 سال گذشته جامعه جهانی و حکومت افغانستان برای ظرفیت‌سازی زنان پول هنگفتی را به مصرف رساند؛ اما در این امر هر دو ناکام بوده‌اند. حکومت امروز به خاطر ناتوانی‌ها و اقناع جامعه جهانی که درزمینهٔ ظرفیت‌سازی زنان پول هنگی را هزینه کرده،  کرسی‌های معاونت والی‌ها را به زنان باج می‌دهد تا یک پاسخ سیاسی و نمایشی باشد.

خانم سعادتی گفت که با توجه به شرایط کنونی و ناامنی‌ها در کشور، تصمیم حکومت در مورد اختصاص دادن کرسی معاونت والی‌ها به زنان غیرمنطقی است و حکومت می‌توانست دست‌کم در 5 ولایت که زمنیه کاری برای زنان فراهم می باشد، 5 زن شایسته و متخصص را والی معرفی می‌کرد. اکنون دست‌کم در ده ولایت افغانستان، مردان به دلیل ناامنی‌ها انجام وظیفه کرده نمی‌توانند، چگونه زنان را معاون والی معرفی می‌کند.

خانم سعادت تأکید کرد که حکومت به حضور واقعی و معنادار زنان در سیاست و حکومت‌داری باور ندارد و چنین تصمیم حکومت زیان بزرگ به هویت  و شایستگی زنان می‌رساند؛ چون این تصمیم سیاسی و نمایشی است.

این عضو اجماع زنان جوان در پاسخ به این پرسش که حکومت برای مشارکت واقعی زنان چه اقدام عملی را انجام دهد، گفت که حکومت نخست باید خودش به حضور و مشارکت معنادار زنان در سیاست و قدرت باور پیدا نماید« پس از 18 سال هنوز زنان کشور برای درصدی مشخص در کابینه دادخواهی دارد و حکومت نتوانسته این درصدی را که در زمان کارزارهای انتخاباتی خود وعده سپرده بود، تکمیل نماید».

حکومت باید به‌گونه‌ای عملی نشان دهد که برای حضور و مشارکت زنان اراده قاطع دارد و تصمیم‌های سیاسی و بلند نشان دادن آمار حضور زنان در حکومت برای قناعت دونرهای خارجی، درد زنان افغانستان را درمان نمی‌کند. زنان باید همانند مردان حق مشارکت در سیاست و قدرت را داشته باشند و حکومت هم این حق را به رسمیت بشناسد.

بااین‌همه، چندی پیش حکومت طرحی را در کابینه به تصویب رساند که بر اساس آن، کرسی‌ معاونت والی‌‌ها  در 34 ولایت کشور به زنان اختصاص خواهد یافت اما این طرح از سوی بسیاری از نهادهای مدافع حقوق زنان یک اقدام سیاسی و نمایشی خوانده شده است.

این درحالی است که رییس جمهور غنی روز گذشته در دیدار با گروپ مشورتی صدای واحد زنان در سیاست گذاری صلح، گفت که اکنون ما به اجماع منطقوی و جهانی در رابطه به صلح رسیده ایم، مگر هماهنگی زنان بسیار مهم می باشد، زیرا هنوز هم هماهنگی لازم در این خصوص به میان نیامده است.

اشرف غنی با اشاره به استخدام زنان در معاونیت ولایات، گفت که هیچ زن به اساس ملاحظات سیاسی به معاونیت ولایات مقرر نشده است، بلکه از طریق میکانیزم ایجاد شده از سوی اداره مستقل ارگان های محل، زنان ورزیده تقرر خواهند یافت.

رئیس جمهور کشور در اخیر سخنانش گفت که اکنون وزارت امور زنان تنها پالیسی ساز نیست، بلکه در زمینه موضوعات مربوط به زنان فعالیت می نماید و منبع قوت صدای تمام زنان می باشد.

گماشتن زنان در پست معاونت والی ها؛ طرحی برای فریب جامعه جهانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد