نتایج-ابتدایی-انتخابات-پارلمانی-تغیرات-زیادی-دارد

علیرضا روحانی سخنگوی کمیسیون سمع شکایات انتخابات میگوید که تقلب در انتخابات پارلمانی در ۳۳ ولایت کشور به شکل گسترده صورت گرفته است و نتایج ابتدایی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده است تغییر میکند.

علیرضا روحانی سخنگوی کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی در گفتگوی ویژه با افغان نیوز گفت: تخطی انتخاباتی در اکثر مراکز رای دهی صورت گرفته است و این نهاد انتخاباتی اسناد کافی برای تغییر نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی در اختیار دارد.

روحانی به مردم وعده می سپارد؛ افرادی به عنوان نماینده به خانه ملت راه پیدا خواهند کرد که رای حقیقی مردم را با خود داشته باشند و در نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی رای تقلبی از رای حقیقی مردم تفکیک خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی تاکید کرد: تخلفات انتخاباتی در اکثر ولایات کشور نگران کننده است و این نهاد با اسناد که در اختیار دارد رای تقلبی را باطل میکند و کمیسیون شکایات آماده است که نتیجه نهایی تعداد از ولایت ها را بعد از اعلام نتیجه ابتدایی کابل و بغلان اعلام کند.

به گفته‌ی روحانی در بعضی مراکز در یک صندوق بیشتر از 600 رای به نفع بعضی نامزدها حساب شده است، این مراکز باطل اعلام میگردد. او تاکید کرد در بعضی مراکز اصلا انتخابات دایر نشده است اما رای به نفع بعضی از نامزدها حساب شده است اینگونه مراکز نیز باطل اعلام میگردد و کمیسیون شکایات در کار خویش قاطع است.

روحانی افزود کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را بدون در نظرداشت فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلان کرده است و رای های غیر واقعی در نتیجه ابتدایی تاثیر زیادی داشت.

به اساس قانون؛ اعلام نتایج نهایی انتخابات به صورت دقیق مربوط کمیسیون سمع شکایات است و اگر فیصله این نهاد انتخاباتی را کمیسیون انتخابات قبول نکند قانون نقض خواهد شد.

در همین حال سید فرهاد اکبری یکی از نامزدان ولایت لوگر میگوید که از تمام حوزه های انتخاباتی این ولایت اسناد در اختیار دارد که وی بشترین رای را در انتخابات پارلمانی دارا بوده است و کمیسیون انتخابات و سمع شکایات این ولایت نیز بر این امر مهر تایید گذاشته اند اما کمیسیون انتخابات در کابل وی را ناکام و افراد که کمتر از 300 رای داشتند برنده اعلام کرده است.

به اساس اسناد که اکبری در اختیار دارد وی بیشتر از 2500 رای دارد که تنها 500 رای آن بدون بایومتریک است. او افزود: نفر اول ، دوم و سوم که برنده انتخابات ولایت لوگر اعلام شده اند بیشترین رای شان از ولسوالی چرخ که طالبان حضور دارد است که اصلا در این ولسوالی انتخابات دایر نشده است اما انان بیشتر از 600 رای از این محلات دارند.

او از کمیسیون سمع شکایات خواهان عدالت انتخاباتی است و میگوید که مردم از کمیسیون انتخابات هیچ گونه انتظار عدالت ندارند.

انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ 28 و 29 میزان در 32 ولایت کشور دایر شد و یک هفته بعد نیز انتخابات در ولایت قندهار برگزار شد که با مشکلات زیاد همراه بود و تقلب گسترده در این روند ملی صورت گرفت.

نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی تغیرات زیادی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد