حکومت-متکی-به-خارجی-ها،-در-افغانستان-موفق-نیست

جریانات سیاسی وابسته به کمونیست ها درتاریخ هفت ثور ۱۳۵۷ با کودتایی از قبل برنامه ریزی شده، دولت قانونی سردارمحمد داود خان را سقوط دادند و به جای آن حکومت متکی به شوروی را ایجاد کردند که در اخیر شکست خوردند.

نجم الدین سیاس آگاه سیاسی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز در این باره گفت: هفت ثوریک روز سیاه و ننگین در تاریخ افغانستان بشمار می رود که جوانان باید از این روز سیاه پند وعبرت بگیرند.

آقای سیاس گفت: به این دلیل هفت ثور یک روز سیاه و ننگین در تاریخ افغانستان است، که در این روزحکومت مشروع و محبوب افغانستان سقوط داده شد و زمینه حضورو دخالت شوروی  را در امور کشور فراهم کردند.

او بیان داشت: کودتای هفت ثور آغاز تمام بدبختی ها در افغانستان است اما هشت ثور یک روز مقدس است، چرا که مردم افغانستان در مقابل نیروهای شوروی که در جهان جزء برترین قدرت ها قلمداد می شدند، ایستادگی و مبارزه کردند و انها را شکست دادند، اما مجاهدین بعد از پیروزی، موفق به تشکیل حکومت اسلامی نشدند.

سیاس تاکید کرد: هشت ثور آغاز جنگ داخلی و عامل تباهی افغانستان است و رهبران مجاهدین از دانش کافی در زمینه حکومتداری برخوردار نبودند و هر کدامشان به جیب خود فکر می کردند تا آبادانی کشور.

او افزود: مجاهدین خود را ازیکدیگر برتر و برحق میدانستند که همین مسئله زمینه جنگ داخلی را در کشور فراهم کرد.

این آگاه سیاسی با اشاره به تاریخ حکومت داری درکشورما گفت : افغانستان نظام های متعدد را تجربه کرده است و این کشور نیاز به نظام همدیگر پذیری دارد تا تمام اقوام موجود در این کشور در کنار هم دیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.

او بیان داشت: تاریخ افغانستان نشان داده است که یک قوم به تنهایی نمیتواند در این کشورصاحب قدرت باشد بلکه باید حکومتی شکل بگیرد که تمام اقوام ساکن در آن سهیم و نقش داشته باشند.

سیاس تاکید کرد: حکومت متکی به کشورهای خارجی نمیتواند کارساز باشد و کسانی که کودتای هفت ثور را رقم زدند، میخواستند با حمایت شوروی ها در افغانستان حکومت کنند اما با کشتار و جاری کردن هر نوع ظلم بر مردم، موفق نشدند.

او گفت: جوانان کشورفریب بیگان را نخورند وابزاردست انها قرارنگیرند و اگر چنین شد، همان طوری که از جوانان در دوره حکومت کمونیست ها سوء استفاده شد، اکنون نیز سوءاستفاده می شود.

سیاس تاکید کرد: کسانی هستند که برای منافع شخصی خود به مسائل قومی، زبانی و مذهبی دامن میزنند و جوانان نباید برای منافع کوچک، مسائله کلان را قربانی کنند.

او افزود: درافغانستان همه فریاد دفاع ازحقوق قوم ومذهب را سر می دهند اما پس ازکسب قدرت و جایگاه همه وعده ها خود را فراموش میکنند وتنها برای منافع خود تلاش می نمایند.

 

حکومت متکی به خارجی ها، در افغانستان موفق نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد