آغاز-فعالیت-موسسه-فرهنگی-اکو-در-فضای-مجازی

موسسه فرهنگی اکو با آغاز فعالیت در فضای مجازی از رسانه‌های کشورهای عضو اکو خواسته است که پوشش مسائل فرهنگی، هنری و اجتماعی را بیشتر بر عهده بگیرند و به نزدیک شدن مردم منطقه و از بین بردن سوء تفاهم‌ها کمک کنند.

به گزارش افغان نیوز: سازمان همکاری های اقتصادی اکو ECO)) یک سازمان منطقه ای است که در سال ۱۹۸۵ توسط دولت های ایران، پاکستان و ترکیه برای توسعه همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس شد.

کشورهای چون افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز در سال 1992 عضو این سازمان شدند.

سرور بختی، رییس مؤسسه فرهنگی اکو به خبرگزاری رسمی دولت ایران"ایرنا" گفت که همه گیری کرونا بسیاری فعالیت‌ها را به ویژه در حوزه فرهنگ، لغو و محدود کرده است. امروز ما بیشتر فعالیت‌های‌مان را در فضای مجازی متمرکز کرده‌ایم و امیدواریم که تمامی کشورهای عضو در این راستا با ما همکاری کنند.

آقای بختی اضافه کرد: این روزها در همکاری با کمیسیون ملی یونسکو در ایران نمایشگاه مجازی آثار هنری در گالری موسسه فرهنگی اکو ترتیب داده‌ایم و قرار است سلسله نمایشگاه‌های مجازی را در این گالری در دسترس مخاطبان منطقه نیز قرار بدهیم.

این استاد زبان و ادبیات خاور میانه اضافه کرد: برنامه دیگر ما معرفی کتاب‌هایی است که در موسسه فرهنگی منتشر می‌شوند و برنامه‌هایی برای معرفی آن‌ها به طور مجازی داریم. در حوزه نشر فعال‌تر شده‌ایم، نزدیک به ۲۰ کتاب در دست انتشار داریم که در فرصت‌های نزدیک، معرفی کتاب آثار و روزگار کمال خجندی، یکی از میراث مهم منطقه را به مناسبت ۷۰۰ سالگی او خواهیم داشت، معرفی کتاب‌ها یکی از برنامه‌های آنلاین ما است.

بختی به انتشار مجلات فرهنگی اکو اشاره کرد و ادامه داد: یکی دیگر از کارهای ما، انتشار مجلات فرهنگی موسسه اکو است. همین چند روز پیش شماره جدیدی از مجله اکو هریتیج منتشر شده که موضوع آن غذاهای بومی کشورهای منطقه اکوست. در این مجله تقریباً همه غذاهای سنتی کشورها را جمع‌ کرده‌ایم، عکس‌های زیبایی هم در این مجموعه منتشر شده و امیدواریم مخاطبان نیز از این کار خشنود باشند.

او با اشاره به ماه‌های باقیمانده تا نوروز به عنوان مهم‌ترین اشتراک منطقه فرهنگی اکو و با نظر به اینکه سال گذشته مراسم نوروز برگزار نشده، گفت: نمی‌دانیم وضع کرونا تا ماه‌های آینده در چه حالتی قرار می‌گیرد ولی برای برگزاری مراسم در سطح شایسته نوروز، با اشتراک فعال کشورهای عضو منطقه فرهنگی اکو برنامه‌ریزی خواهیم کرد و اگر فرصت دست بدهد، مراسم را حضوری و اگر وضع بهتر نشد پروژه‌های خود را در فضای مجازی آماده خواهیم کرد. اکنون در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستیم‌.

بختی درباره برنامه‌های موسسه فرهنگی اکو برای میراث رو به فراموشی، گفت: حفظ میراث فرهنگی مشترک برای موسسه فرهنگی اکو بسیار مهم است، به ویژه میراثی که روبه از بین رفتن هستند. ما همیشه نسبت به این موضوع توجه خاصی داشتیم وبیناری که درباره میراث خطی برگزار شد یکی از همین برنامه‌ها و در راستای همین دغدغه‌ها بود.

وی ادامه داد: در بسیاری کشورها متاسفانه متخصصانی که بتوانند میراث خطی را بخوانند و بفهمند، بسیار کم شده‌اند به همین دلیل تلاش داریم تا استادان نامدار که امروز نایاب شده‌اند، بتوانند به متخصصان کشورهای عضو اکو، خواندن نسخه‌های خطی را بیاموزانند. به ویژه نسل نورس و جوان که باید بتوانند از این میراث قوی و ماندگار بهره ببرد و ما در آینده نیز این کار را ادامه خواهیم داد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو اضافه کرد: یکی دیگر از همکاری‌ها در آینده نزدیک با وزارت صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی ایران و دیگر کشورها، موضوع حفظ عناصرمیراث فرهنگی است که تهدید فراموشی دارند. سندی را تهیه خواهیم کرد که این مسئله مهم بررسی و مشخص شود تا بتوانیم عناصر فرهنگی را حفظ کنیم.

سرور بختی با اشاره به اهمیت فرهنگ در حل تعارضات رسانه‌ای اضافه کرد: ما به عنوان یک موسسه فرهنگی از رسانه‌های کشورهای عضو اکو انتظار داریم  بیشتر پوشش مسائل فرهنگی و هنری و اجتماعی را بر عهده بگیرند و به نزدیک شدن مردم منطقه و از بین بردن بعضی سوء تفاهم‌ها کمک کنند.

این درحالی است که موافقت رسمی با تاسیس موسسه فرهنگی اکو تحت عنوان فعلی خود، با امضای اساسنامه آن در سومین اجلاس سالانه اکو که در مارس ۱۹۹۵ در اسلام آباد پاکستان برگزار شد با رویکرد «تحکیم قرابت های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملت های کشورهای عضو از طریق روش های اجتماعی و فرهنگی بصورت تئوری و عملی» محقق شد.

آغاز فعالیت موسسه فرهنگی اکو در فضای مجازی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد