آلودگی-هوا؛-دشمن-پنهان-و-کشنده‌ی-کابل-نشینان

سطح آلودگی هوای کابل به خطرناک‌ترین حد خود رسیده، به گونه‌ی که میزان مرگ و میر ناشی از آن به شدت افزایش یافته است.

به گزارش افغان نیوز؛ صاحبت الدین صمیم یک تن از شهروندان کابل، امروز چهارشنبه( 13 دلو ) به افغان نیوز گفت که میزان مرگ و میر مردم در اثر آلودگی هوا چند برابر شده است.

وی افزود؛ آلودگی هوا معضل خیلی جدی در برابر صحت شهر نشینان است. اگر حکومت امارت اسلامی طالبان به درستی مدیریت و کنترل نکند، فاجعه انسانی را به بار خواهد آورد. 

در همین حال، کمال افغان یک تن دیگر از شهروندان کابل با ابراز نگرانی می‌گوید: « آلودگی بیش از حد هوای شهر کابل در فصل زمستان، ضمن اینکه بالای روح و روان مردم تاثیر منفی می‌گذارد، اکثرا از بیماری‌های گوناگون مثل مشکل تنفسی نیز رنج می‌برند.»

با این حال، اداره ملی محیط زیست می‌گوید که به دلیل بحران‌ اخیر و تغییر وضعیت؛ پلان پنج‌ساله اش را برای جلوگیری از آلودگی هوا نتوانسته تطبیق کند. بیشتر روی مسایل نظارتی تمرکز کرده است.

عمر مختار مسوول مطبوعاتی اداره ملی محیط زیست در گفتگو با افغان نیوز، گفت: کمبود ساحات سبز، فقر گسترده، مصرف موادهای غیر معیاری باعث شده که آلودگی هوا در شهر کابل بیشتر شود.

آقای مختار بیان کرد، براساس ماستر پلان، باید 600 هزار تن در این شهر زندگی می‌کردند، اما حالا تعداد نفوس به 6 میلیون نفر می‌رسد، یعنی ده مرتبه جمعیت بزرگ بالای شهر تحمیل شده است. 

وی افزود، تمام برنامه‌های که از قبل تنظیم گردیده بود با روی کار آمدن امارت اسلامی متوقف شد و مسوولان امارت اسلامی تنها در سه ماه گذشته برنامه‌های را بالای برخی بلند منزل‌ها و اماکین تطبیق کرده اند. همچنان تلاش‌های ما برای عملی کردن پلان پنج ساله ادامه دارد.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند که باید راه حل کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای پیشگیری از آلودگی هوای شهر کابل سنجیده شود، در غیر آن آلودگی هوای کابل نسبت به جنگ کشنده تر خواهد بود.

فریده احمد نیازی کارشناس محیط زیست می‌گوید که جنگ‌ها ممکن پس از چند روز به پایان برسند، اما آلودگی هوا بیشتر از جنگ قربانی می‌گیرد. بنابراین، امارت اسلامی باید برای کاهش آلودگی هوا پلان‌های اساسی‌تر در نظر گیرد. 

این درحالی است که اداره ملی محیط زیست می‌گوید که در سال آینده با وزارت معادن و پترولیم، اتاق تجارت، شهرداری و دیگر نهاد های ذیربط روی عملی ساختن پلان پنج ساله کار کرده و آلودگی هوا را کاهش خواهند داد.

آلودگی هوا؛ دشمن پنهان و کشنده‌ی کابل نشینان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد