بی‌توجهی-به-حفظ-محیط-زیست-و-مرگ-خاموش-افغان‌ها

نبود سیستم کانالیزاسیون و سایرامکانات رفاهی در جامعه و در نهایت بی‌توجهی مردم برای نگهداری محیط زیست، به تهدید اصلی و جدی علیه مردم افغانستان تبدیل می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد داوود شیرزاد، رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه کابل، امروز سه‌شنبه( 5، دلو ) در کنفرانس«مدیریت محیط زیست و انکشاف پایدار» گفت: محیط زیست سالم یکی از حقوق طبیعی انسان‌ها است، اما استفاده از این حق یکی از چالش‌های اساسی نه تنها افغانستان بلکه همه‌ی کشور‌های جهان محسوب می‌شود.

آقای شیرزاد بیان کرد، انسان‌ها از گذشته‌های دور تاکنون برای رسیدن به آسایش و راحتی بیشتر سعی در تصاحب منابع زمین کرده اند، اما همگام با پیشرفت و ترقی، محیط زندگی خود را نیز آلوده کرده اند.

او گفت: متاسفانه مسئله حفاظت از محیط زیست اکنون نیز مانند دیگر مسایل، برای مردم ما حل نشده است و هنوز هم شهروندان کشور به محیط زیست و حفاظت از آن توجه چندانی ندارند. اکنون 8 مقاله تحقیقی از سوی دانشکده محیط زیست و زمین شناسی ترتیب گردیده و امید است که راه گشایی چالش‌های موجود در جامعه باشد.

از سوی هم، محمد شفیع شریفی کارشناس محیط زیستی گفت: آلودگی محیط زیست و هوا در کابل و شهرهای بزرگ کشور، از چالش‌های جدی بوده و سیاسیون و پالیسی‌سازان کشور باید به آن توجه نمایند و تدابیر لازم را در راستای تامین محیط زیست عاری از آلودگی، روی دست گیرند.

وی گفت که در حال حاضر افغانستان با آلودگی های گوناگون مثل آلودگی هوا، آب، خاک، صوتی و مواد نفتی بی‌کیفیت، مواجه است. میزان آلودگی هوا و محیط زیست در شهر کابل به شکل نگران کننده‌ای افزایش یافته و روزانه ده‌ها تن از شهروندان بنا به آلودگی محیط زیست به امراض تنفسی و سایر امراض گرفتار می شوند. 

آقای شریفی اظهارداشت که عدم سیستم کانالیزسیون و نبود ساحات سبز و سایر امکانات رفاهی در جامعه و در نهایت بی‌توجهی مردم برای نگهداری محیط زیست از موانع عمده فرا راه جامعه افغانستان بوده که این کشور را با چالش جدی روبرو ساخته است.

به گفته وی، در حال حاضر جهان و به‌خصوص کشورهای امریکا و چین در گرم شدن جو زمین و تغییر آب و هوای افغانستان نقش اساسی دارند. از این‌رو، افغانستان را با خشکسالی مواجه کرده اند.

او همچنان اشاره کرد؛ استفاده بی‌رویه از منابع فصلی سبب شده که درجه حرارت تغییرنماید. بنابراین، کشورهای پیشرفته جهان باید در قسمت جلوگیری از تاثیرات آن بالای کشور های عقب مانده گامهای مثبت بردارند.

با این حال، لطف الله خیرخواه، معین علمی وزارت تحصیلات عالی گفت: استادان دانشگاه‌ها باید تحقیق‌های علمی بیشتر را روی محیط زیست انجام دهند تا راهکار‌های بهتری درنظر گرفته شود.

گفتنی است که آلودگی محیط زیست در کابل و سایر شهر های دیگر کمتر از تهدیدات امنیتی نیست، زیرا با سلامتی شهروندان و شیوع بیماری ها رابطه مستقیم دارد. اما اکنون کارشناسان مسایل محیط زیستی می‌گویند که باید پالیسی های درازمدت بخاطری این پدیده درنظر گرفته شود.

بی‌توجهی به حفظ محیط زیست و مرگ خاموش افغان‌ها

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد