۶۵-درصد-مراکز-سوادآموزی-به-زنان-اختصاص-میابد

معین سوادآموزی وزارت معارف کشور می گوید: سطح سواد مردان افغانستان دو برابر زنان می باشد و معینیت در تلاش از بین بردن و یا به حداقل رسانیدن تفاوت های سطح سواد میان خانم ها و آقایان است، این امر باعث شده که حدود ۶۵ درصد از مراکز سوادآموزی را به بانوان اختصاص دهد.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: سردار محمد رحیمی، معین سواد آموزی وزارت معارف در گفتگوی ویژه به افغان خبر گفت: حدود  16 هزار مرکز سوادآموزی در کشور وجود دارد که اکثر این مراکز به دلیل پایین بودن سطح سواد، در روستاها ایجاد شده است.

معین سوادآموزی وزارت معارف تصریح کرد، از میان این 16 هزار مرکز سوادآموزی، به تعداد ۶۵ درصد آنها برای خانم ها در روستاها و ولایات اختصاص می یابد.

آقای رحیمی می افزاید، از آنجای که در روستاها مردم آگاهی لازم از فواید سواد را ندارند ما می کوشیم تا با آگاهی دهی و مدنظر گرفتن نیازمندیهای آنان در مراکز آموزشی حضور خانم ها را پرزنگ تر سازیم.

وی همچنان علاوه می کند که در نصاب جدید تعلیمی بزرگسالان مسایلی در بخش های دامداری و دامپروری، کشاورزی، حرفه و فن برای خانم ها گنجانیده شده است تا زنان بیشتر علاقمند سوادآموزی در این مراکز شوند.

سردار محمد اظهار داشت، کتابهای جدید سال تعلیمی برای سوادآموزی با همکاری متخصصان بین المللی از کشورهای آمریکا، آفریقا، جرمنی و اداره یونسکو ویرایش و بازبینی شده است که می تواند در افزایش سطح سواد بزرگسالان کمک کند.

او با بیان این که نصاب های تعلیمی سال آینده قابلیت محور است تا در مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم نیز کمک کند.

معین سوادآموزی یادآور شد که کتب سوادآموزی در سالهای قبل به دلیل حجم زیاد کتاب ها نمی توانست سوادآموزان را بیشتر به خود جلب کند و اذهان آنان را جهت فراگیری کلمات و صداها آماده سازد.

آقای سردار محمد رحیمی تاکید نمود، این نصاب ها در سه بخش که عبارت ازسطح یک، دو و سه می باشد طراحی شده و هر سطح معادل سه سال تعلیمی مکاتب میباشد.

رحیمی از آغاز ایفای وظیفه اش به این سمت تا به حال کارکردهایش را چنین بیان داشت و گفت:

  1. تهیه نصاب سودمند برای بزرگسالان
  2. مشارکت مردم در تعیین معلم برای مراکز سوادآموزی، تعیین هزینه پرداختی از سوی شاگردان در این مراکز
  3. فعال سازی سایت و شبکه های اجتماعی این معینیت جهت آگاهی مردم از زمان و برنامه های درسی
  4. امضای تفاهم نامه ها با وزارت خانه های مربوطه از جمله داخله و دفاع
  5. افزایش سوادآموزان زن در این مراکز به خصوص روستاها
  6. پیشنهاد ایجاد صندوق برای سوادآموزان

۶۵ درصد مراکز سوادآموزی به زنان اختصاص میابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد