زنانی-نارنجی-پوش-کابل؛-به-پاکسازی-شهر-اقدام-کردند

ریاست تنظیف شهرداری کابل با طرح نارنجی پوش ساختن زنان؛ تغییر اساسی در سهم گیری همه برای پاک کاری شهر ایجاد کرده ده ها خانم برای پاکسازی شهر استخدام شدند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: احمد بهزاد رییس تنظیف شهرداری کابل در مصاحبه ویژه با افغان نیوز گفت: این ریاست می کوشد تا با طرح های تازه و چشم گیر فرهنگ پاک کاری و فرهنگ شهر نشینی را به مردم نشان دهد تا همه در این زمینه با افتخار سهم بگیرند.

آقای بهزاد تصریح نمود با وجودی که ریاست تنظیف طرح شامل سازی خانم ها در بخش پاک کاری شهر را در آجندای برنامه های خود نداشت؛ اما بنا به تقاضای خانم ها؛ آنها در بخش جاروکشی و پاک سازی جاده ها استخدام شده اند.

بهزاد اظهارداشت: با این که از مدت ها قبل زنان در ریاست تنظیف در بخش های دوخت لباس های کارگران شهرداری، مدیریت داخلی، پاک کاری ساختمان ریاست تنظیف، نگهداری از تاسیسات و حفظ و مراقبت کار می کردند،اما پاک کاری و جارو کشی جاده ها توسط خانم ها از دو ماه به این سو آغاز گردیده است.

اوهمچنان افزود در مجموع به تعداد ۲۰۰ تن از خانم ها در این ریاست مشغول کار می باشند که از این میان ۲۰ نفر به کارهای داخل ریاست و در حدود ۱۴ تن  به پاک کاری در ناحیه چهارم شهر کابل مصروف اند.

رییس تنظیف شهرداری کابل اضافه کرد، ضعف اقتصادی، فقر و بیکاری باعث مراجعه این زنان در بخش پاک کاری جاده به ریاست تنظیف بیان شده است.

احمد بهزاد از مستقر شدن خانم ها در نواحی دیگر خودداری کرد و افزود که «بنا به عدم امنیت و به خطر افتادن صحت خانم ها ما تلاش می کنیم فرصت کاری را برای آنها در داخل ریاست تنظیف مهیا سازیم.»

وی یادآور شد که یکی از مشکلات بزرگ ریاست تنظیف نبود وسایط و امکانات کافی برای نظافت شهر، نداشتن عواید، معاشات پایین کارگران و نبود انگیزه همکاری شهروندان دانست.

آقای بهزاد علاوه می کند که «معاشات پایین کارگران از چالش های عمده در این ریاست به شمار می رود اما بنا به نبود درآمد ما قادر به پرداخت معاش بالا برای کارگران و کارمندان خود نیستیم.»

او معاش کارگران در بخش پاک کاری شهر را شش هزار و ۱۹۰افغانی بیان داشت و تاکید کرد در صورت افزایش عواید ریاست تنظیف؛ بلند بردن معاش این کاگران در اولویت کاری شان خواهد بود تا حداقل معاش آنها را به ۱۰هزار افغانی افزایش دهد.

رییس تنظیف با بیان این مطلب که کار بانوان در ریاست تنظیف طی ۱۴ سال گذشته جریان داشته و تنها بخش پاک کاری جاده ها یک ابتکار تازه در این اداره محسوب می شود.

احمد بهزاد خاطر نشان ساخت که هنوز کارگران شهرداری به لحاظ امنیت و آزار و اذیت جنسیتی شکایتی به این ریاست درج نکرده اند اما برنامه های ما جهت پیش گیری از این گونه حوادث انتقال کار آنها به داخل ریاست می باشد.

وی  به وجود آمدن تغییرات در پاک کاری شهر را بسیار ناچیز بیان کرد و اضافه نمود که این تغییرات در چشم دید مردم نیست.

بهزاد ادامه داد که یکی از بزرگترین مشکلات تنظیف عدم تغییر در نظافت شهر کمبود و یا نبود وسایط، امکانات لازم و کارمند کافی می باشد که تا به حال ۵۰ درصد وسایط شهرداری کار کرده است و ۵۰ درصد وسایط دیگر نیز متوقف و خراب است.

او وعده می دهد تا ۶ ماه دیگر می کوشیم از ۱۰۰ درصد وسایط و امکانات استفاده نموده که  شاهد تغییراتی در پاکی شهر خواهیم بود.

رئیس تنظیف شهرداری کالی تصریح کرد که کمبود کارمند در این ریاست باعث شده تا شهر کابل به صورت کامل از وجود زباله ها پاکسازی شود و در حال حاضر هر نظافت چی (کارمند تنظیف) زباله های هزار الی 500 تن را جمع آوری میکند.

رییس ریاست تنظیف همچنان با نوید تازه ای به شهروندان داد و گفت که قرار است پاک کاری و تنظیف نواحی ۱، ۲، ۴، ۱۰ و ۱۱شهر کابل به سکتور خصوصی واگذار شود که یک بار سنگین از دوش این اداره برداشته خواهد شد.

زنان نارجی پوش با چه مشکلاتی روبرو هستند

بانو فریبا محمودی یک تن از کارگران شهرداری در ناحیه ۴ شهر کابل بیان داشت که به دلیل اوضاع بد اقتصادی و بیکاری در کشور حاضر شده تا در جاده ها مصروف پاک سازی شهر شود و هر روز با مشکلات و ناامنی ها دست و پنجه نرم میکنند.

این کارگر شهرداری زمان کاری خود را از ساعت ۸ صبح الی ۴ بعد از ظهر می گوید و تایید می کند که هم شهریان با حرف های ناشایست و زشت آنها را به تمسخر می گیرند.

حکیمه بانوی دیگری از کارگران ریاست تنظیف با بیان این که بیکاری و نداشتن سرپرست در خانواده دست به این کار زده است گفت: «خودم تنها نان آور خانواده ۵ نفری هستم که فرزندانم توانایی کار را نداشته و مشغول درس خواندن هستند و من به دلیل نبود کار مجبور شده ام به شهرداری استخدام شوم.»

زرمینه بانوی جوانی صاحب ۴ فرزند از کارش راضی است و می گوید با مشکلی مواجه نشده اما در بخش معاش به دلیل اینکه کفاف خانوده اش را نمی کند از اداره مربوطه ابزار نارضایتی می نماید.

 

زنانی نارنجی پوش کابل؛ به پاکسازی شهر اقدام کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد