عدم-اعتماد-به-نابینایان؛-عامل-مرگ-خلاقیت-آنها-میشود

نابینایان و افراد دارای معلولیت ذاتی توانمند ترین و خلاق ترین قشر یک جامعه است که دچار مشکلات عدم پذیرش و باورمندی در سطح خانواده و جامعه می باشند.

مهدی سلامی معاون موسسه بازتوانی رهیاب در یک مصاحبه احتصاصی به افغان خبر می گوید: افرادی دارای معلولیت بینایی با مشکلات عدم اعتماد جامعه و خانواده نمی توانند شایستگی هایشان را به صورت کامل به نمایش بگذارند تا ثابت کنند که توانمندی هر کاری را دارند و در بعضی کارها از افراد عادی نیز بهتر عمل می کنند.

سلامی تصریح کرد که نابینایان در مکاتب و دانشگاه ها با افراد عادی  توانایی رقابت و تحصیل را دارند و در حال آموزش و تحصیل در بهترین دانشگاهای  کشور مشغول آموزش می باشند.

معاون موسسه بازتوانی رهیاب تاکید می کند که وزارت معارف و تحصیلات عالی تا حدی محدودیت ها را از سر راه افراد دارای معلولیت بینایی بر داشته است؛ اما این بسنده نیست و مشکلات نابینایان از سوی دولت به صورت جدی مورد بحث قرار نگرفته است.

مهدی سلامی اظهار داشت، دولت باید مشکلات نابینایان را در نظر گرفته و آموزش درمحیط های عادی را برای افراد دارای معلولیت بینایی در دوره لیسه و ابتدایی فراهم سازند تا نابینایان هم برای آموزش به نزدیک ترین مرکز درس بخوانند.

وی همچنان تاکید می کند مراکز آموزشی و بازتوانی از هم جدا است و دولت باید مراکز بازتوانی را که علاوه بر مضامن مکتب آموزش های رفتاری ، اخلاقی و شخصیتی را نیز تدریس می شود، ایجاد نماید.

معاون این موسسه خاطر نشان ساخت که نابینایان برای تبدیل کتب درسی به خط بریل به دلیل این که تجهیزات و امکانات در دسترس ندارند دارای مشکلات زیادی می باشند.

او علاوه کرد انتخاب رشته های نابینایان دردانشگاها نیز دارای محدودیت بوده که فقط می توانستند در رشته های اجتماعیات، علوم سیاسی و حقوق درس بخوانند.

آقای سلامی اضافه نمود با تلاش های که نابینایان انجام داده اند در حال حاضر می توانند در رشته های ژورنالیزم، اقتصاد و حسابداری نیز آموزش ببینند.

سلامی افزود، موسسه بازتوانی رهیاب توانسته با ایجاد سیستم نرم افزار گویا؛فرصت آموختن رشته کمپیوتر ساینس را نیز به آنها فراهم نمایند.

معاون موسسه بازتوانی رهیاب همچنین گفت که کورس آموزش کمپیوتر در این مرکز در بخش های انترنیت، فیسبوک، ویندوز، اساسات کمپیوتر و برنامه (NVDA) نرم افزار گویا کننده کمپیوتر را آموزش می دهد.

سلامی که خود دارای معلولیت بینایی می باشد آرزو می کند که دولتی صادق و دلسوز داشته باشیم تا بتوانیم همانند سایر مردم عادی به هر چیزی که علاقه مند هستند برایشان فراهم نمایند.

عدم اعتماد به نابینایان؛ عامل مرگ خلاقیت آنها میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد