محکمه-با-صلاحیت-،-پرونده-پناهجویان-افغان-در-سویدن-را-بررسی-میکند

اندریس استایبرگ سفیر دولت شاهی سویدن در افغانستان می‌گوید؛ محکمه با صلاحیت پرونده‌های درخواستی مهاجرین افغان را بررسی میکنند و کسانی که درخواست شان از سوی محکمه رد شوند اخراج خواهد شد.

اندریس استایبرگ سفیر دولت شاهی سویدن در افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ حدود 43 هزار مهاجر افغان در سال 2015 درخواست پناهندگی به این کشور داده اند که محکمه با صلاحیت سویدن به صورت جدی همه پرونده های درخواستی مهاجرین را بررسی می‌کند.

آقای استایبرگ گفت؛ محکمه تصمیم خواهد گرفت که کدام فرد را با کدام قضیه؛ سند قبولی می‌دهد و کدام افراد رد خواهند شد و به کشورش برگشت داده میشود.

سفیر دولت شاهی سویدن بیان داشت؛ زود است که در مورد اخراج و قبولی مهاجرین صحبت صورت گیرد اما این امکان هستکه شمار زیادی از مهاجرین به کشور شان باز خواهند گشت. او افزود؛ اکثر مهاجرین که در این کشور درخواست پناهندگی داده اند جوانان هستند که از وضعیت بد امنیتی و مشکلات اقتصادی افغانستان را ترک کردند.

استایبرگ گفت؛ مهاجرینی که کیس‌های شان از سوی محکمه با صلاحیت رد میشود از انها درخواست خواهد شد که به کشور شان باز گردند و در صورت مقاومت به اجبار از خاک سویدن بیرون خواهند شد.

به گفته آقای استایبرگ سفیر سویدن در کابل؛ افغانستان بعد از سوریه دومین کشوری است که بیشترین مهاجر را در سویدن دارد، اما اینکه چه تعداد از این مهاجرین به افغانستان بازمی‌گردند و به چه تعداد سند پناهندگی داده میشود بعد از ختم بررسی پرونده ها، دولت آن کشور تصمیم میگیرد.

استایبرگ بیان داشت؛  از آغاز سال 2015 میلادی تا اکنون 160 هزار پناهجو به کشور سویدن حضور یافته اند و درخواست پناهندگی داده اند که از این میان 43 هزار ان افغان‌ها هستند و دیگر پناهجوها از کشورهای سوریه و عراق میباشند که بررسی همه‌ی این پرونده‌ها کار مشکل و نیاز به زمان زیادی دارد.

به گفته‌ی سفیر سویدن در کابل؛ محکمه به طوری جدی پرونده ها را  بر اساس ولایات شان بررسی میکند و باشندگان ولایات امن باز خواهند گشت.

سفیر سویدن افزود؛ مهاجرین که به طوری دوطلبانه به کشور شان باز میگردد کشور سویدن سه هزار یورو به آن فرد پرداخت خواهد کرد.

استایبرگ گفت؛ دولت شاهی سویدن و حکومت افغانستان همکاری نزدیک در زمینه برگشت مهاجرین افغان دارد.

در همین حال داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی روز (شنبه 2 دلو) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ افغانستان خواهان عودت مهاجرین خود از کشورهای خارجی است اما این عودت باید به اساس یک توافق نامه دو جانبه صورت گیرد.

آقای عبدالله افزود؛ در سال 2016 میلادی حدود یک میلیون افغان به کشور خود عودت کرده اند که بیشتر این عودت کننده گان در کشورهای پاکستان و ایران بسر میبردند.

رئیس اجراییه بیان داشت؛ افغانستان در صورتی عودت کنندگان را می پذیرد که زمینه کار و دیگر امکانات در کشور برای انها فراهم شود و حکومت به یکبارگی نمیتواند همه مهاجرین را به کشور پذیریش کند.

افغانستان در حال حاضر بیشتر از 250 هزار مهاجر در کشورهای اروپایی  دارد و به اساس توافق نامه که بین حکومت و کشورهای اروپای به امضاء رسیده است احتمال اخراج 80000 هزار مهاجر افغانستان از این کشورها وجود دارد.

محکمه با صلاحیت ، پرونده پناهجویان افغان در سویدن را بررسی میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد