احتمال-دیدار-رهبران-امریکا،-چین،-روسیه-و-اوکراین-در-اندونزیا

قرار است رهبران امریکا، چین و روسیه، در نشست سران گروه ۲۰ که برای نوامبر امسال، برنامه‌ریزی شده، شرکت کنند. زلنسکی نیز در این نشست دعوت شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ جوکو ویدودو رییس جمهور اندونیزیا با «نگران‌کننده» خواندن رقابت کشورهای بزرگ می‌گوید:« آن‌ چه ما برای این منطقه می‌خواهیم، این است که ثبات و صلح برقرار باشد تا بتوانیم باعث رشد اقتصادی شویم».

به گفته او، انتظار می‌رود که علاوه بر شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، جو بایدن رییس‌جمهور امریکا نیز در مجمع نوامبر شرکت کند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین و همچنین تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن، زمینه برای برگزاری اولین نشست با حضور مشترک رهبران سه قدرت بزرگ جهان، در حال فراهم‌ شدن است.

به گفته رییس جمهور اندونزیا، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز به این اجلاس دعوت شده‌ است.
پیش از این، رهبران غرب از جمله بایدن، به دولت اندونزیا فشار آورده بودند تا پوتین را به‌ دلیل حمله به اوکراین، از نشست سران اقتصادهای بزرگ جهان، که به گروه ۲۰ موسوم است، کنار بگذارد. اندونزیا اکنون ریاست اجلاس گروه ۲۰ را برعهده دارد.

روز پنج‌شنبه (27 اسد) دفتر ریاست‌ جمهوری روسیه اعلام کرد که پوتین و جوکو در گفت‌وگویی تلفنی پیرامون تدارکات حضور در نشست گروه ۲۰ و همچنین بحران جهانی غذا، تبادل نظر کرده‌اند.

ویدودو، رییس جمهور اندونزیا در ماه‌های اخیر برای دیدار با روسای ‌جمهوری روسیه و اوکراین، به مسکو و کیف سفر کرده و خواستار پایان جنگ و تلاش برای کاهش بحران جهانی غذا شده‌ است.

روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای بدون این‌که حضور پوتین را تایید کند، گفت که او در تماس تلفنی پنج‌شنبه، با ویدودو در مورد برنامه‌های گروه ۲۰ گفت‌وگو کرده‌ است.

در همین حال، وزارت امور خارجه اندونزیا در ابتدای ماه اوت، پس از سفر رییس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان که منجر به مانورهای نظامی چین در نزدیکی این جزیره خودمختار شد، گفت:« جهان در حال حاضر برای حفظ صلح و ثبات به خرد و مسوولیت‌مداری نیاز دارد».

دولت اندونزیا در عین حال تاکید کرده‌ بود که جاکارتا، به اصل «چین واحد» احترام می‌گذارد.
مقام‌های چین و نمایندگان دولت بایدن، هنوز در مورد خبر منتشره مبتنی بر حضور در اجلاس سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزیا، اظهار نظر نکرده‌اند.

احتمال دیدار رهبران امریکا، چین، روسیه و اوکراین در اندونزیا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد