تایید-فروش-تسلیحات-امریکا-به-تایوان-خشم-چین-را-برانگیخت

وزارت خارجه امریکا فروش احتمالی ۱.۱ میلیارد دالری تجهیزات نظامی به تایوان را تایید کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور خارجه ایالات متحده فروش احتمالی ۱.۱ میلیارد دالر تجهیزات نظامی به تایوان شامل ۶۰ موشک ضد کشتی و ۱۰۰ موشک هوابه‌هوا را تأیید کرده و چین نیز تهدید کرده است که تدابیر متقابل اتخاذ خواهد کرد.

پنتاگون این بسته کمکی نظامی را روز گذشته (جمعه، ۱۱ سنبله) در پی مانورهای نظامی تهاجمی چین در اطراف تایوان، پس از دیدار ماه گذشته‌ی نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن به این اقدام امریکا در بیانیه‌ای گفته است: «فروش احتمالی تسلیحات به‌شدت روابط چین و امریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد».

او افزوده است: «چین قاطعانه اقدامات متقابل مشروع و ضروری را با توجه به چگونگی پیشرفت اوضاع انجام خواهد داد».

لورا روزنبرگر، مدیر ارشد چین و تایوان کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: «از آن‌جایی که جمهوری خلق چین همچنان به افزایش فشار بر تایوان و تلاش برای تغییر وضعیت موجود در تنگه تایوان ادامه می‌دهد، ما آنچه را که تایوان برای حفظ توانایی‌های دفاعی خود به آن نیاز دارد ارائه می‌کنیم».

پنتاگون گفته که تجهیزات و پشتیبانی اعلام شده، تعادل نظامی اساسی در منطقه را تغییر نخواهد داد. مقامات امریکایی گفته‌اند که هیچ تغییری در سیاست در قبال تایوان اتخاذ نکرده‌اند.

وزارت دفاع تایوان از این اقدام امریکا ابراز قدردانی کرده و گفته است که فعالیت‌های «تحریک‌آمیز» اخیر چین یک تهدید جدی است و فروش تسلیحات به این کشور کمک می‌کند تا با فشار نظامی چین مقابله کند.

با این همه، همزمان با  دیدار ماه گذشته‌ نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، مانور نظامی چین علیه تایوان آغاز شد و این امر باعث افزایش تنش میان واشنگتن و پکن شده است.

تایید فروش تسلیحات امریکا به تایوان خشم چین را برانگیخت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد