اختلاف-امریکا-و-اسرائیل-بر-سر-مقابله-با-ایران

رسانه های اسرائیلی به نقل از یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور در مورد مقابله با ایران نوشته است:« الزاما در مورد لزوم تهدید نظامی علیه ایران اشتراک نظر ندارند».

به گزارش افغان نیوز؛ آقای لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدارها با جو بایدن از او درخواست کرد که« یک تهدید نظامی معتبر» در برابر ایران اعلام شود. او گفته خواسته ما این است که در مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران،« مبنای مذاکرات، یک تهدید نظامی معتبر باشد اما؛ لزوما در این مورد با امریکایی‌ها به توافق نرسیدیم».

یائیر لاپید برای رییس‌جمهور و دیگر مقام‌های بلندپایه امریکا که در سفر اخیر به اسراییل حضور داشتند، «روشن کرده است» که اسرائیل با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است و« آزادی کامل خود را برای اقدام دیپلماتیک و عملیاتی در برابر ایران محفوظ می‌داند».

لاپید اما توضیح نداده که رییس جمهور امریکا مشخصا به این مواضع اسرائیل چه واکنشی نشان داده و در برابر آن چه گفته است.

لاپید با وجود افشای باقی ماندن اختلافات دولت او و جو بایدن بر سر مقابله با ایران، گفته است که سفر رییس‌جمهور امریکا به اسرائیل« یک رویداد تاریخی با دستاوردهایی در عرصه دیپلماسی، امنیت و اقتصاد بود».

طبق پزارش‌ها، یائیر لاپید در این نشست دولت دستور داده که« اعلامیه اورشلیم» بر دیوار سالن نشست‌های کابینه اسرائیل نصب شود.

اعلامیه اورشلیم که در پایان دیدار کاری جو بایدن و یائیر لاپید در روز(۲۳ سرطان) در اورشلیم در چهار صفحه به امضا رسید، بر ایستادگی امریکا در کنار اسراییل برای تأمین امنیت این متحد خود تصریح می‌کند. بند مهم اعلامیه تأکید بر موضع مشترک بود که« ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی نخواهد یافت».

رویترز نیز گزارش داده که جو بایدن در نشست جده به رهبران ۹ کشور عرب گفته که امریکا به عنوان« یک شریک فعال» در خاورمیانه باقی خواهد ماند.

دو هدف واشنگتن از سفر رییس‌جمهور امریکا به منطقه، یعنی ایجاد یک محور امنیتی منطقه‌ای که اسرائیل یکی از اعضای آن باشد و نیز افزایش فوری تولید نفت سعودی، برآورده نشد.

بیانیه اجلاس روز شنبه سران شش کشور خلیج فارس، همراه با اردن، مصر و عراق، مبهم بود و به انتظار واشینگتن که این نشست زمینه را برای اتحاد امنیتی منطقه‌ای در مقابله با« تهدیدات ایران» فراهم کند، پاسخ روشن نداده است.

این درحالی است که کمال خرازی، مشاور سیاست خارجی ایران در واکنش به اعلامیه اورشلیم گفته که ایران توانایی فنی ساخت سلاح هسته‌ای را دارد اما قصد انجام چنین کاری را ندارد.

اختلاف امریکا و اسرائیل بر سر مقابله با ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد