اگر-لازم-باشد-علیه-ایران-از«-زور-نظامی»-استفاده-می‌کنیم

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، در سفر خود به اسراییل گفته که به‌منظور جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به بمب اتمی اگر لازم باشد از «زور»، به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده می‌کنیم.

به‌گزارش افغان نیوز؛ بایدن در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ اسراییل گفت:« ایران دارای بمب اتمی، تنها چیزی است که از خود حکومت ایران بدتر است». او در سخنانش دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا را متهم کرده می‌گوید که نتیجه تصمیم چهل‌وپنجمین رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا نزدیک شدن حکومت ایران به ساخت بمب اتمی بود. ادعایی که دموکرات‌ها بارها آن را علیه دولت ترامپ تکرار کرده‌اند.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و دولتش تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه ایران اعمال کرد. دولت او معتقد بود که برجام دست ایران را برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه باز گذاشته است.

رییس‌جمهور بایدن در بخش دیگری از گفتگوی فوق، ضمن اشاره به خطر نیروی قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، گفت گمان می‌کند می‌توان هم خطر این نیروی نظامی را کنترل کرد و هم به‌واسطه احیای برجام از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کرد.

بایدن گفت:« گزینه استفاده از« زور نظامی» علیه حکومت ایران به‌عنوان آخرین راه‌حل روی میز است».

جو بایدن تاکید کرد که سپاه پاسداران را از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه امریکا خارج نمی‌کند، حتی اگر این تصمیم به مرگ برجام منجر شود.

 او در مورد تلاش حکومت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای گفت:« در این مورد گمانه‌زنی نمی‌کنم، اما حکومت ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد».

جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز (چهارشنبه، 22 سرطان) وارد اورشلیم، پایتخت اسراییل شد و پس از ورودش بر روابط گسترده امریکا و اسراییل و همچنین اراده واشنگتن به گسترش مناسبات دو جانبه بین دو کشور تاکید کرد.

گفته می‌شود ضرورت تقویت سپر دفاع موشکی، دفاع پدافند هوایی مشترک در خاورمیانه، گسترش روابط اسراییل با دیگر کشورهای منطقه و همچنین بررسی فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو اهداف سفر اخیر بایدن به منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

بایدن قرار است روز (جمعه، 24 سرطان) با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کند و پس از آن با پرواز مستقیم از اسراییل به شهر جده عربستان سعودی می‌رود تا، به همراه پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

اگر لازم باشد علیه ایران از« زور نظامی» استفاده می‌کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد