اختلاف‌-طالبان-بر-سر-ترکیب-هیئت-مذاکره-کننده-در-شورای-کویته

برخی از منابع گزارش داده اند که طالبان در شورای کویته پاکستان بر سر تشکیل هیئت مذاکره کننده با حکومت افغانستان اختلاف نظر پیدا کرده اند، اما یکی از فرمانده پیشین این گروه می‌گوید تاهنوز مشخص نیست که طالبان بر سر چه موارد اختلاف نظر دارند.

به گزارش افغان نیوز: سیداکبرآغا، فرمانده پیشین گروه طالبان امروز چهارشنبه( 28، جوزا ) در یک گفتگو با خبرنگار افغان نیوز اظهارداشت، اختلاف نظر‌های طالبان مبنی بر گفتگو های صلح می‌تواند برسر ترکیب هیئت مذاکره کننده حکومت باشد، زیرا هیئت مذاکره کننده حکومت همه شمول نیست.

این فرمانده پیشین طالبان بیان کرد، براساس حرف و حدیث های موجود احتمال دارد که  رهبری نظامی طالبان به عهدۀ مولوی یعقوب پسر ملا عمر سپرده شود؛ زیرا پسر ملا عمر با شیخ هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان رابطه نزدیک دارد.

وی افزود: حکومت افغانستان تاهنوز برای پیش‌برد گفتگو های بین الافغانی یک میکانیزم مشخص را ایجاد نکرده، از این‌رو گفتگو ها صلح به کندی پیش می‌رود؛ زیرا شورای مصالحه ملی و رییس جمهور غنی نیز هنوز درگیری سیاست های داخلی شان هستند نه روند صلح.

از سوی هم، اسدالله ندیم آگاه امور نظامی بر این باور است که تنش ها میان اعضای گروه طالبان تصادفی نبوده زیرا در مدیریت گروه طالبان، ایالات متحده امریکا و پاکستان نقش اساسی دارد. از این‌رو تا این گروه به هدف والای شان نرسد، دست از حملات برنخواهند داشت. به خاطری که طالبان از خشونت و جنگ دستاورد دارند و با ابرقدرت دنیا توافقنامه سیاسی را امضاء کردند.

وی افزود: پاکستان همواره در گفتگو های صلح به صورت دوگانگی عمل کرده و شرکای جامعه بین المللی هم هیچ اقدامی برای صلح و ثبات این کشور گام برنداشته و بیشتر روی خشونت و ترویج تروریزم سرمایه گذاری کرده است.

تا زمانی که مجمع منطقوی به صورت مخلصانه در راستای آوردن صلح صورت نگیرد. صلح پایدار و با ثبات در کشور بوجود نخواهد آمد. به گفته وی، پاکستان و امریکا همیشه بازی های استخباراتی شان را در برابر افغانستان انجام داده اما متاسفانه حکومت افغانستان به این حقه بازی ها پی نبرده است.

این درحالی است که رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که گروه طالبان بر سر هیئت مذاکره کننده شان برای مذاکره با حکومت افغانستان اختلاف نظر پیدا کرده است و همچنان شماری اندک شان برکنار شده اند و هیئت مذاکره کننده جدید را انتخاب خواهد کرد.

گفته می شود که بحث ها بر سر انتخاب تیم مذاکره کنندۀ جدید در شورای کویته جریان دارد و گمان می‌رود که امیر خان متقی، مولوی جان محمد مدنی، ضیاء الرحمن مدنی و شیخ سید رسول از تیم مذاکره کننده طالبان برکنار شود. همچنان گفته شده  که بعضی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر همانند داکتر صالح، منیر سعادت، جهانگیروال، عبیدعابد و قاضی سیداجان برکنار شده است.

این درحالی است که افغانستان، روسیه و امریکا در باره صلح افغانستان روز گذشته طی یک ویدیو کنفرانس صحبت کردند. وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که نمایندگان افغانستان، روسیه و امریکا به منظور پشتیبانی از روند صلح افغانستان، ایجاد توافق منطقه‌ای و بین المللی نشست سه جانبه داشته اند.

اختلاف‌ طالبان بر سر ترکیب هیئت مذاکره کننده در شورای کویته

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد