امریکا،-روسیه-و-افغانستان-طالبان-باید-اقدامات-صلح‌آمیز-را-تلافی-کنند

نمایندگان امریکا، روسیه و افغانستان در رایزنی مشترک، خواهان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شدند و در عین حال تاکید کردند که طالبان باید اقدامات دولت افغانستان را تلافی کنند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت خارجه‌ی کشور در اعلامیه‌ای گفته است که محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت روز گذشته (دوشنبه، 26 جوزا) با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه همچنان آمده است که با درک اهمیت تضمین فضای مثبت برای مذاکرات قریب‌الوقوع، طرفین [افغانستان، امریکا و روسیه] خواستار کاهش قابل توجه خشونت به‌عنوان یک اقدام اعتمادسازی هستند.

براساس اعلامیه : «پیشنهاد حکومت افغانستان مبنی بر ایجاد یک میکانیزم نظارتی برای بررسی اقدامات کاهش خشونت و تأمین حساب‌دهی در روند صلح، یک همکاری مثبت است

طرفین همچنان از آمادگی دولت و طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی برای آغاز زودهنگام مذاکرات استقبال کرده‌ و گفته‌اند که برای توافق در مورد دستور کار و مراحل بعدی «بلا فاصله» یک «نشست ابتدایی» بین تیم‌های مذاکره‌کننده برگزار شود.

در این نشست سه‌جانبه همچنان گفته شده است که مطابق توافق‌نامه‌ی دوحه، آنها انتظار دارند که دست‌یابی به آتش‌بس دایمی و جامع از ابتدا در دستور کار مذاکرات بین‌الافغانی قرار بگیرد.

وزارت خارجه گفته است که طرفین در مورد اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان اصلی برای حفظ مذاکرات بین‌الافغانی و در نهایت موفقیت روند صلح به توافق رسیده‌اند.

آنها همچنان خواستار رایزنی‌های بیشتر از طریق سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی فراگیر با هدف تقویت بیشتر اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از روند صلح شده‌اند.

اتمر، خلیل‌زاد و کابلوف همچنان توافق کرده‌اند که نشست سه‌جانبه‌ی‌شان را برای گفت‌وگو در مورد پیشرفت‌های حاصل از روند مذاکرات بین‌الافغانی در آینده نیز ادامه دهند. در اعلامیه‌ی وزارت خارجه گفته شده است که برنامه و جزئیات نشست بعدی از طریق مجراهای دیپلماتیک مشخص می‌شود.

نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا و روسیه در مورد صلح افغانستان در حالی برگزار شده است که این روند به مرحله‌ تازه‌ای رسیده است.

امریکا، روسیه و افغانستان: طالبان باید اقدامات صلح‌آمیز را تلافی کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد