اروپا-خرید-گاز-طبیعی-آذربایجان-را-تا-دو-برابر-افزایش-میدهد

اروپا تصمیم دارد خرید گاز طبیعی از آذربایجان را دو برابر کرده و به ۲۰ بیلیون متر مکعب در سال برساند.

به گزارش افغان نیوز: آذربایجان قصد دارد انتقال گاز به اروپا را در پاییز سال جاری از میدان گازی شاه دنیز بواسطه مسیر گاز جنوبی آغاز کند که گام مهمی در تلاشهای اتحادیه اروپا برای تامین گاز و کاهش وابستگی آن به منابع موجود مانند روسیه و ناروی است.

کلاوس دیتر بورپارت، مدیر واحد انرژی کمیسیون اروپا در کنفرانس خبری در باکو گفت: با درنظرداشت ظرفیت میدانهای گاز جدید آذربایجان، ما در حال بررسی امکان توسعه مسیر گاز جنوبی به 20 بیلیون متر مکعب هستیم.

این درحالی است که پیش از این اروپا سالانه حدود 10 بیلیون مترمکعب گاز آذربایجان را خریداری میکرد.

میدان "شاه دنیز یک" که از سال 2006میلادی در حال استخراج گاز است، ظرفیت تولید 8 بیلیون متر مکعب گاز در سال را دارد و انتظار میرود تا استخراج از "شاه دنیز دوم" نیز به 16 بیلیون متر مکعب برسد که 10 بیلیون آن به اروپا شش بیلیون آن به ترکیه اختصاص دارد.

آذربایجان اولین انتقال گاز تجاری به ترکیه از شاه دنیز دوم را در جون 2018 میلادی آغاز کرد.

سه خط لوله مسیر گاز جنوبی – خط لوله قفقاز جنوبی از طریق گرجستان،  خط لوله TANAP از طریق ترکیه و خط لوله TAP از طریق یونان، آلبانی و آیتالیا، اولین گاز آذربایجان را به بازار اروپا صادر میکنند.

آذربایجان حدود یک تریلیون متر مکعب ذخیره در میدان شاه دنیز دارد که بزرگترین میدان زخیره گاز طبیعی آذربایجان به شمار میرود.

اروپا خرید گاز طبیعی آذربایجان را تا دو برابر افزایش میدهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد