اسلام‌آباد-می‌خواهد-پلی-میان-امریکا-و-چین-باشد

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که اسلام‌آباد می‌خواهد پلی میان ایالات متحده امریکا و چین باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان  گفته است که کشورش رابطه خوبی با ایالات متحده و همچنان یک رابطه برادری آهنین با چین دارد.

خان تاکید کرده است که پاکستان می‌خواهد نقش دهه ۱۹۷۰ را بازی کند؛ زمانی‌که پاکستان در کنار هم قرار دادن ایالات متحده و چین نقش داشت.

عمران خان نقش تاریخی پاکستان در کاهش تنش‌ها و ایجاد روابط دو قدرت بزرگ جهانی را مهم خوانده و تاکید کرده است که جهان برای جنگ سرد دیگری بین دو قدرت مهیب آماده نیست.

خان افزوده است: «دیدار معروف هنری کسینجر، وزیر خارجه وقت ایالات متحده توسط پاکستان سازماندهی شد، بنابر این، ما امیدواریم که همین نقش را ایفا کنیم».

عمران خان ابراز امیدواری کرده که امریکا و چین تنش‌ها را تشدید نکنند. او گفته که پاکستان نمی‌خواهد به موقعیتی برسد که مجبور شود یک از طرف‌ها را از میان دو کشور انتخاب کند.

در سال‌های اخیر رقابت اقتصادی میان امریکا و چین باعث تنش میان دو کشور شده است.

این در حالی است که به تازگی جنرال اریک کوریلا، فرمانده ارشد و نامزد فرماندهی سنتکام در مجلس سنای امریکا گفته است؛ گفته است که چین در حال گسترش قدرت و هزینه‌هایش در منطقه به ویژه در افغانستان است.

جنرال اریک کوریلا گفته است که ساحه گسترش قدرت چین شامل افغانستان، ایران، کشورهای شبه جزیره عربستان و پنج جمهوری آسیای مرکزی می‌شود.

کوریلا در نشست استماعیه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای امریکا گفته است: «ایالات متحده با دوره جدیدی از رقابت استراتژیک با چین و روسیه روبه‌رو است که به یک منطقه جغرافیایی محدود نمی‌شود».

 او تاکید کرده که ایالات متحده به درستی رقابت با چین را در اولویت قرار می‌دهد و باید این کشور در خاورمیانه و آسیای مرکزی و جنوبی فعال بماند.

اسلام‌آباد می‌خواهد پلی میان امریکا و چین باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد