اسلام‌آباد-تصمیم-امریکا-در-مورد-افغانستان-را-زیر-سوال-برد

وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به تصمیم جو بایدن، رییس جمهوری امریکا مبنی بر اختصاص بخشی از دارایی‌ افغانستان به‌عنوان غرامت به خانواده‌های حادثه ۱۱ سپتامبر گفته است که این ذخایر متعلق به ملت این کشور است و باید آزاد شود.

به گزارش افغان نیوز؛ در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان که روز (شنبه، ۲۳ دلو) منتشر شد، آمده است: «موضع اصولی اسلام‌آباد در مورد ذخایر مسدود شده افغانستان این است که این ذخایر متعلق به ملت این کشور است و باید آزاد شود، همچنین استفاده از این منابع مالی باید مطابق تصمیم مستقل افغانستان باشد.»

در این بیانیه افزوده شده است که مردم افغانستان با چالش‌های بزرگ اقتصادی و بشردوستانه روبرو هستند و جامعه جهانی باید به ایفای نقش مهم و سازنده خود در کاهش رنج‌های آنها ادامه دهد.

دولت بایدن تصمیم گرفته‌است که ۳٫۵ میلیارد دالر از ۷ میلیارد دالر ذخایر خارجی افغانستان در ایالات متحده را به یک صندوق امانی برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص دهد و در عین حال موافقت کند که سه‌ونیم میلیارد دالر دیگر را به خانواده‌های قربانیان حادثه‌ حمله‌های ۲۰۰۱ بدهد.

بانک مرکزی این تصمیم امریکا را ناعادلانه خوانده و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شده است.

ایلهان عمر؛ عضو مسلمان کنگره امریکا، تصمیم بایدن را «بی‌وجدانی» خوانده است و گفته امریکا در حالی ذخایر ارز افغانستان را به‌عنوان غرامت می‌گیرد که این کشور میلیاردها دالر به دولت‌های عربستان سعودی و مصر می‌دهد که به گفته او، ارتباط مستقیمی با تروریست‌های ۱۱ سپتامبر دارند.

دیده‌بان حقوق بشر هم در واکنش خود گفته که دولت بایدن به دنبال تصرف دارایی مردم افغانستان است.

این در حالی است که سازمان ملل و برخی کشورها از امریکا خواستار آزادسازی این پول شده و حکومت سرپرست طالبان نیز از این تصمیم بایدن انتقاد کرده و گفته‌است که اختصاص پول افغانستان برای قربانیان حملات ۱۱سپتامبر «دزدی» است.

اسلام‌آباد تصمیم امریکا در مورد افغانستان را زیر سوال برد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد