افغانستان-با-ثبات-محور-نشست-شانگهای

افغانستان باثبات، موضوع مهم آجندای نشست سازمان همکاری شانگهای بود. همچنان در مورد مبارزه با تروریزم بین‌المللی، قاچاق، مواد مخدر و سایر موضوعات مرتبط به این کشور بحث و گفتگو شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ قاسم جومارت توقاییف، رییس جمهور قزاقستان می گوید که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید توجه بیشتری به وضعیت افغانستان داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که گروه های تروریستی بین المللی از خاک این کشور استفاده کرده نمی توانند.

قزاقستان در حال حاضر، ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد.

او این سخن را به روز چهارشنبه در نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، گفته است.

رییس جمهور قزاقستان با اشاره به بحران بشری جاری در افغانستان گفت که مهم است که تلاش ها برای پایان بحران در این کشور ادامه یابد تا شرایط برای ثبات طولانی مدت فراهم شود.

مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز در بیانیه ای از حکومت کابل خواسته اند تا مسوولیت‌های خود را در مبارزه با گروه های تروریستی بین المللی انجام دهد.

مشاور امنیت ملی هند در نوزدهمین نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان با اشاره به وضعیت افغانستان گفت، تشکیل حکومت فراگیر، حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها اولویت‌های فوری سازمان شانگهای در افغانستان است.

 آجیت دوال ارائه کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را از اولویت دیگر این سازمان در افغانستان خواند.

با این حال مقام‌های امارت اسلامی افغانستان، پیش از این بارها گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نمی دهند که از خاک افغانستان علیه کشور های دیگر استفاده کنند.

سازمان همکاری شانگهای که به هدف تقویت امنیت و اقتصاد در منطقه ایجاد شده است، در حال حاضر ۹ عضو دارد.

قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران اعضای رسمی این سازمان اند و افغانستان، بلاروس و منگولیا نقش ناظر دارند.

 

 

 

 

افغانستان با ثبات محور نشست شانگهای

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد