افغانستان-در-تولید-علم-هیچ-سهمی-ندارد

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید که بر بنیاد آخرین آمار سازمان" یونسکو" افغانستان هیچ سهمی در تولید علم در جهان ندارد و سرانه مطالعه سالانه کمتر از یک دقیقه است.

به گزراش افغان نیوز: محمد طاهر ظهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، امروز( یک‌شنبه، ۱۲ دلو) در برنامه تقدیر از کارکردهای علمی سید محمد علی جاوید گفت: " ملت افغانستان نا خوان و نا نویسا است و ملتی که کار فکری، فرهنگی و مطالعه نکند؛ روی توسعه و پیشرفت را نخواهد دید". 

آقای ظهیر افزود؛ تا زمانی که کار فکری و فرهنگی در کشور نهادینه نگردد، افغانستان به صلح سیاسی و اجتماعی نخواهد رسید؛ زیرا توسعه علمی مقدمه توسعه سیاسی، اقتصادی و رسیدن به صلح است. 

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کار فکری و فرهنگی را در کشور با دشواری‌های زیاد مواجه دانسته و گفت که یگانه راه حل مشکلات و جنگ کنونی در کشور کار فکری و تولید علم است. 
او تاکید کرد که تاجیکستان همسایه افغانستان سالانه ۳ درصد در تولید علم جهان نقش دارد و در چنین وضعیت سرانه تولید کتاب برای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور یک عنوان کتاب است. 

عبدالمنان شیوای شرق، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ از عدم مطالعه کتاب در کشور انتقاد کرده و گفت که رهبران سیاسی افغانستان هیچ نوع کار فکری و نگارشی نکرده اند تا یک دست‌آورد علمی برای نسل‌های آینده کشور باشد. 

آقای شرق رهبران سیاسی را در کشور متهم به زر اندوزی به جای کار علمی و فرهنگی کرده و افزود: " متاسفانه برخی رهبران حتی پسران شان را هم درست تربیه نکرده اند". 

او کارهای علمی سید محمد علی جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان را قابل قدر دانسته و تاکید کرد که تنها رهبر سیایی که در کنار کار سیاسی کار فکری نیز کرده آقای جاوید است. 

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان کرد که در سال ۱۴۰۰ قرار است این وزارت ۷۰ جلد کتاب چاب نماید که در صدر آن یک عنوان کتاب از سید محمد علی جاوید است. 

این درحالی است که سید محمد علی جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان در مدت ۱۰ سال دست کم ۴۰ عنوان کتاب نوشته که ۱۲ جلد آن تاکنون چاپ شده است.

افغانستان در تولید علم هیچ سهمی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد