نگرانی-رییس-جمهور-از-کاهش-آب‌های-زیر-زمینی

رییس جمهور غنی با ابراز نگرانی از کاهش آب‌های زیر زمینی و استفاده بی‌رویه آن، گفت: کار روی بندهای که سبب جلوگیری خروج آب از کشور می شود، تسریع گردد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، شام دیروز در جلسۀ اختصاصی شورای عالی آب، اراضی، توسعه شهری و محیط زیست، گفت که کاهش آب های زیرزمینی و استفاده بی رویه آن موجب تشویش شهروندان کشور گردیده و منابع آبی باید درست مدیریت شود.

وی گفت: کار روی بندهای که سبب جلوگیری خروج آب از کشور می شود، تسریع گردد و همچنان باید از غصب زمین های ساحه بند کمال خان که ساحه دولتی است، جلوگیری صورت گیرد و یک قسمت از زمین‌های آن برای ایجاد فارم های زراعتی اختصاص  یابد.

رئیس جمهور غنی به اداره ملی تنظیم امور آب وظیفه سپرد تا با همکاری وزارت های تحصیلات عالی، زراعت، آبیاری و مالداری و انکشاف دهات، شاروالی کابل و ریاست تحقیقات منابع آب، موضوع حفاظت و مدیریت آب های زیرزمینی را مورد بازنگری مجدد قرار داده و طرح نهایی خویش را به یکی از جلسات شورای عالی آب، اراضی، توسعه شهری و محیط زیست ارائه نماید.

همچنان آقای غنی، شاروالی کابل را مؤظف نمود تا جهت جلوگیری از ملوث شدن آب های زیرزمینی شهر کابل، سیستم مدیریت فاضلاب را به گونه شبکات کوچک ایجاد نماید.

به همین گونه، به اداره ملی تنظیم امور آب وظیفه سپرده شد تا تعقیب بازسازی بندهای بزرگ کشور را در اولویت کاری خویش قرار دهد.

طبق پیش بینی و محاسبه اداره ملی تنظیم امور آب در (۹۷۸) هکتار زمین که مورد آبیاری قرار می گیرد، (۳۱۰۹۷۷) نهال پسته غرس می گردد که بعد از سال هشتم عواید سالانه آن حدود ۱۰ میلیون دالر خواهد شد.

 رئیس جمهور در این خصوص گفت که طرح متذکره جهت غنامندی بیشتر با وزارت های زراعت، آبیاری و مالداری انکشاف دهات، اداره ملی احصائیه و معلومات و متخصصین زراعت شریک گردد و سپس با درنظرداشت پلان تطبیقی عملی شود.

همچنان به وزارت زراعت آبیاری و مالداری وظیفه سپرده شد تا در همکاری با وزارت صنعت و تجارت، طرحی را به منظور پروسس و صادرات پسته ترتیب نموده و زمینه بازاریابی بیشتر را مساعد سازد.

این درحالی است که کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در کشور، زنگ خطر درباره بحرانی شدن وضعیت آب را به صدا در آورده است.

نگرانی رییس جمهور از کاهش آب‌های زیر زمینی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد