-درصد-محصولات-کشمش-کشور-به-فروش-نرسیده-است

حاجی محمد اسحاق فرید سلطانی رئیس کمیته اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید؛ در سال جاری صادرات محصولات کشمش حدود ۹۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

حاجی محمد اسحاق فرید سلطانی رئیس کمیته اتاق تجارت و صنایع و یک تن از باغداران کابل در مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ باغداران در سال جاری بیشتر از 60 هزار تن کشمش برداشت کرده اند که از مجموع این محصولات اکمتر از هزار تن به فروش رسیده است.

این در حالی است که قربان حقجو معین تجارتی وزارت تجارت چندی قبل گفته بود که مشکلات در زمینه صادرات محصولات داخلی به دیگر کشورها وجود دارد و این وزارت تلاش می‌کند که این مشکلات را به زودی برطرف کند.

حقجو گفته بود؛ در بنادر کشور تاجران با مشکلات مواجه میشوند و وزارت تجارت نیز در تلاش حل این مشکلات با همکاری دیگر وزارت های مربوطه است.

اما آقای فرید میگوید؛ به دلیل نبود امکانات و عدم حمایت حکومت از باغداران و فروش محصولان آنها بیش از 95 درصد کشمش تهیه شده در سال جاری به فروش نرسیده است. او افزود؛ چندین پایه لابراتوار مجهز در ریاست کشمش پاکی وجود دارد اما از این دستگاه‌ها هیچ استفاده‌ی صورت نمیگیرد  و اگر این دستگاه‌ها به سکتور خصوصی سپرده شود میتواند به رشد محصولات کشمش کمک کند.

رئیس کمیته صادرات اتاق تجارت گفت؛ اگر محصولات کشمش داخلی به شکل درست پروسس شود میتواند در بازارهای جهانی با دیگر محصولات جهان رقابت کند.

این باغدار کشمش بیان داشت؛ تاجران و باغداران کشمش بارها از حکومت خواسته که  برای بهبود محصولات کشمش اقدامات جدی را انجام دهند اما حکومت تاکنون هیچ کاری نکرده است. فرید افزود؛ به دلیل نبود یک ترانسپورت منظم و بارگیری چند مرتبه‌ی محصول کشمش خراب میشود و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

همه ساله بیشترین صادرات کشمش در سه ماه سرطان، عقرب و قوس است اما تاجران در سال جاری نتوانسته اند که بیش از 500 تن کشمش را صادر کنند و این درحالیست که در این مدت در سال گذشته بیش از 20 هزار تن کشمش به خارج صادر شده بود.

آقای فرید می‌گوید؛ در حال حاضر حدود 60 هزار تن کشمش در ذخیره‌گاه ها موجود است و هیچ خریداری ندارد. او افزود؛ در سال‌های گذشته یک سیر کشمش ( 7 کیلو گرام) به قیمت 800 افغانی به فروش میرسید که در سال جاری نرخ یک سیر ( 7 گیلوگرام) به 200 افغانی کاهش یافته است.

این عضوی اتاق تجارت گفت؛ اگر به همین روال پیش رود در سال آینده برداشت محصولات کشمش کاهش چشم گیر میابد. او از حکومت خواست به مشکلات کشمش فروشان رسیدگی کند.

حاجی فرید افزود؛ باید فرهنگ استفاده از کشمش در بین شهروندان کشور ترویج پیدا کند و مردم از این محصول که در کشور به طوری ارزان یافت میشود استفاده کنند.

افغانستان یک کشور زراعتی است که حدود 80 درصد عایدات این مردم از محصولات زراعتی به دست می‌آید و میوه خشک به صورت درست مدیریت نمیشود.

 

 

99.2 درصد محصولات کشمش کشور به فروش نرسیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد