زعفران-افغانستان-در-کشور-جهان-بازار-دارد

وزارت زراعت آبیاری و مالداری می‌گوید که ۱۷ کشور از جمله هندوستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، چین و تعدادی از کشورهای اروپایی بهترین بازار برای زعفران افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز: اکبر رستمی، سخنگو و مشاور ارشد مطبوعاتی وزارت زراعت آبیار و مالداری امروز( شنبه، 7 جدی) در مصاحبه‌ اختصاصی با خبرنگار آژانس افغان نیوز گفت که میزان تولید زعفران در کشور از 16 متریک تن به 20 متریک تن رسیده است که این رقم افزایش 22 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

آقای رسمتی افزود که هم زمان با افزایش تولید زعفران در کشور ساحه تحت کشت این گیاه نیز از 30 هزار جریب زمین به 37 هزارو 500 جریب زمین افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی وزارت زراعت، بیشترین میزان تولید زعفران در ولایت‌های هرات، بلخ، فاریاب، کندهار، سرپل، دایکندی و ارزگان بوده است.

به باورآقای رستمی شرایط مساعد اقلیمی کشوربرای کشت زعفران، آگاهی مردم در مورد کشت و توزیع رایگان پیاز زعفران، آموزش هزاران زعفران کار از سوی وزارت زاعت و سرمایه ‌گذاری‌ها در بخش تولید، پروسس و صادرات از جمله عوامل عمده تولید زعفران در کشور است.

سخنگوی وزارت زراعت افزود که با توجه به بالا بودن قیمت زعفران افغانستان در بازارهای بیرونی، تلاش روی صادارات آن صورت می‌گیرد وهم اکنون 90 درصد از زعفران کشور به بازارهای خارجی صادر شده و تنها 10 درصد آن مصرف بازار داخلی است.

به گفته آقای رستمی 17 کشور از جمله هندوستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، چین و تعدادی از کشورهای اروپایی بهترین بازار برای زعفران افغانستان است.

 او تاکید کرد: که «جهت افزایش صادرات زعفران ، قراردادی باکشورچین به امضا رسیده است».

رستمی با بیان اینکه کیفیت خوب زعفران افغانستان جایگاه این محصول را در بازارهای خارجی تثبیت کرده است گفت: « تلاش بر این است که نیازهای حوزه خلیح و کشورهای عربی به زعفران، از سوی افغانستان تامین شود».

او افزود، اگر پروسس وبسته بندی زعفران مطابق استاندارد وخوب باشد، به همان پیمانه علاقمندی به زعفران کشور بیشتر می شود.

 وی می افزاید، در حال حاضر مشکلاتی در بخش پروسس و بسته بندی وجود دارد که باید سکتور خصوصی در این زمینه اقدام کند، چون حکومت نمی‌تواند در این بخش سرمایه گذاری نماید.

آقای رستمی  گفت که وزارت زراعت در چند سال گذشته بیش از 100 مرکز پروسس زعفران را تجهیز و معیاری ساخته است ولی کارهای بیشتری در زمینه پروسس و بسته‌بندی باید انجام پذیرد.

 وی تاکید کرد که با توجه ودرنظرداشت نیاز بازارهای منطقه و جهان باید در قسمت پروسس و بسته‌بندی زعفران اقدام شود تا زمینه فروش بهتر و بیشترزعفران افغانستان در بازارهای خارجی فراهم شود.

سخنگوی وزارت زراعت درمورد این‌که آیا زعفران در چند سال اخیر جایگزین بهتر کوکنار شده یا خیر، گفت: «ارزش اقتصادی زعفران به مراتب از کوکنار بلندتر بوده و یک کشت حلال است و بازار جهانی دارد. بنابراین بدیل خوبی برای کشت کوکنار است و در ولایت‌های که کشت زعفران ترویج و افزایش پیدا می کند صد درصد روی کاهش کشت کوکنار نقش دارد».

سخنگوی وزارت زراعت آبیاری و مالداری در اخیر گفت: که این وزارت مطابق استراتژی پنج ساله‌ای خود تلاش دارد که تا سال 1400 خورشیدی میزان تولید زعفران را از 20 تا 25 درصد افزایش دهد و همزمان روی کیفیت، بسته بندی و پروسس محصولات زراعتی نیز سرمایه گذاری کند.

زعفران افغانستان در 17 کشور جهان بازار دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد