ناامنی-در-شمال-افغانستان-روابط-تجارتی-با-ازبکستان-را-کاهش-میدهد

توفیق وحدت رئیس اتاق تجارت ازبکستان در کابل می‌گوید؛ افزایش ناامنی در شمال افغانستان سبب کاهش روابط تجارتی بین افغانستان و ازبکستان خواهد شد.

توفیق وحدت رئیس اتاق تجارت ازبکستان در کابل در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ هدف از ایجاد اتاق تجارت ازبکستان در افغانستان گسترش روابط تجاری بین دو کشور بوده است اما در صورتی افزایش ناامنی ولایت شمال این کشور، این روابط سرد خواهد شد.

آقای وحدت گفت؛ کشور ازبکستان آماده است که در بخش‌های واردات دارو، زراعت، ترانسپورت، واردات مواد ساختمانی، مواد نفتی با افغانستان همکاری کند، اما حکومت افغانستان نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس اتاق تجارت ازبکستان بیان داشت؛ تاجران افغان در سال‌های گذشته مشکلات زیادی در زمینه اخذ ویزه داشته اند که این اتاق در زمینه حل مشکلات تاجران کار خواهد کرد.

او افزود؛ وزیر خارجه ازبکستان در سفر خود به کابل پنج تفاهم نامه را با حکومت افغانستان به امضاء رسانده است که یکی از این تفاهم نامه صادرات میوه خشک افغانستان از طریق آن کشور میباشد.

وحدت اظهار داشت؛ از سال آینده قرار است که تمام میوه خشک افغانستان به کشور ازبکستان انتقال پیدا کند و بعد از پروسس به دیگر کشورهای جهان صادر خواهد شد. او تاکید کرد؛ اتاق تجارت آن کشور آماده است که هر گونه همکاری لازم را با تاجران افغانستان در زمینه صادرات میوه خشک به کشورش انجام دهد.

واردات دارو از کشور ازبکستان در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد و واردات دارو در سال جاری حدود 500 هزار دالر بوده اما این رقم تا سه سال دیگر به 20 میلیون دالر افزایش پیدا میکند.

 رئیس اتاق تجارت گفت؛ با واردات دارو از کشور ازبکستان قیمت دارو در افغانستان کاهش پیدا خواهد کرد و داروی این کشور بخش بزرگ از مارکیت را نیز تصرف خواهد شد و با دیگر کشورهای وارد کنند دارو رقابت خواهد کرد.

این مسئول اتاق تجارت ازبکستان بیان داشت؛ فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان در یکی از سفر هایش به ازبکستان از کیفیت داروی تولیدی آن کشور قناعت حاصل کرده است.

 واردات دارو در سال‌های گذشته از ازبکستان تنها در ولایت‌های شمالی کشور بوده اما در سال آینده واردات دارو به 34 ولایت گسترش پیدا میکند.

ازبکستان یک کشور زراعتی است و دهقانان افغانستان میتواند از تجربیات ازبکها استفاده کنند و محصولات با کیفیت و اصلاح شده را بکارند.

کشور ازبکستان با شمال افغانستان هم مرز است و با افغانستان داد و ستد تجاری و فرهنگی دارد.

 

ناامنی در شمال افغانستان روابط تجارتی با ازبکستان را کاهش میدهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد