طلای-سرخ-کشاورزان-هرات-هر-سال-رنگ-و-رونق-بهتر-میگرد

شماری از تولید کنندگان زعفران در ولایت هرات می‌گویند؛ طلای سرخ آنها هر سال نسبت به سال قبل بهتر و بیشتر میشود و دلیل آن کسب تجربه از کشت و برداشت این گیاه و روی آوردن شماری بیشتر مردم به زرع زعفران است.

سیما غوریانی یکی از تولید کنندگان با سابقه زعفران در ولایت هرات در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ کشت و برداشت زعفران در ولایت هرات قناعت بخش است و این دلیل نمی‌شود که مردم بیشتر از این روی به کشت زعفران نیاورند.

خانم غوریانی گفت؛ ولایت هرات با داشتن آب و هوای مناسب در سطح جهان میتواند یکی از عمده ترین تولید کنندگان زعفران تبدلیل شود اما این در صورت امکان پذیر است که حکومت کشاورزان زعفران را مورد حمایت قرار دهد.

او بیان کرد؛ شماری از کشاورزان در ولایت هرات توان خرید پیاز زعفران را ندارند؛ اگر حکومت به آنان زعفران را به طوری رایگان توزیع کند، مقدار برداشت زعفران افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته‌ی غوریانی مشکل که کشاورزان زعفران در ولایت هرات به آن روبرو هستند، عدم یک مرکز آموزشی برای آفراگیری کشت زعفران از سوی دهاقین است. او افزود؛ باید یک مرکز آموزشی ایجاد شود و کشاورزان که زعفران کشت میکنند تحت آموزش قرار گیرند.

غوریانی می‌گوید؛ کشاورزان زعفران در ولایت هرات کشت و برداشت زعفران را به شکل درست نمی دانند و هر آن چیزی را که در مورد کشت و برداشت زعفران آموخته اند به اساس تجربیات بوده است نه بر مبنای علم. او افزود؛ در هرات حتی یک کارشناس زعفران هم وجود ندارد که کشاورزان را رهنمایی کند.

با این همه مشکلات افغانستان در سال گذشته حدود چهار و نیم تن زعفران برداشت کرد که حدود 96 درصد این مقدار زعفران از ولایت هرات برداشت شده است، اما امیدواری‌ وجود دارد که در سال جاری این رقم افزایش چشم گیر داشته باشد.

خانم غوریانی بیان میکند زعفران هرات در سطح جهان بهترین است و دلیل آن برداشت زعفران خالص می‌باشد اما دیگر کشورهای تولید کننده زعفران  در داخل زعفران شان را با مواد دیگر مخلوط میکنند.

این بانوی تولید کننده زعفران بیان میکند اگر حکومت زمینه کشت و برداشت زعفران را در ولایت‌های کشور که مواد مخدر کشت و برداشت میکنند ترویج کند، و مردم منافع خود را در برداشت طلای سرخ بنگرند، دیگر مواد مخدر کشت نخواهند کرد.

او افزود؛ 15 سال قبل مردم هرات نیز مواد مخدر مانند تریاک کشت و برداشت میکردند اما با آمدن زعفران و کسب سود بیشتر از کشت و برداشت زعفران هراتیان دیگر تریاک کشت نکردند.

ولایت هرات با داشتن آب و هوای مناسب برای کشت زعفران، یکی از مکان عمده تولید این گیاه است که زعفران هرات در سطح جهان مقام نخست را در سال 2016 کسب کرده است.

 

طلای سرخ کشاورزان هرات هر سال رنگ و رونق بهتر میگرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد