کم-کاری-حکومت-و-رقابت-ناسالم-سبب-بدهکاری-شرکت-هوای-صافی-شده-است

مسئولان شرکت هوایی صافی در کابل می‌گویند؛ رقابت ناسالم شرکت‌های هوایی داخلی و خارجی و همچنان کم کاری حکومت در سال‌های اخیر سبب بدهکاری شرکت صافی شده است.

فریداحمد نظری مسئول تجاری شرکت هوایی صافی در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ دلیل بدهکاری شرکت صافی رقابت ناسالم در بین شرکت‌های هوایی، قیمت بلند تیل در کشور و کم کاری حکومت بوده است.

نظری خاطر نشان کرد؛ کشورهای خارجی در سال 2008 میلادی بر شرکت‌های داخلی  معیارهای را وضع کرد که در صورت رعایت نکردن آن معیارها شرکت‌های داخلی حق پرواز به خارج کشور را نداشتند، در این زمینه حکومت تصمیم گرفت در معیار سازی شرکت‌های هوایی داخلی تا رسیدن به نورم جهانی کمک کند، اما هیچ وقت این تصمیم حکومت عملی نشد.

وزارت مالیه، پس از بررسی مالیاتی سال‌های 1390 الی 1393خورشیدی به علاوه باقیداری از عواید غیر مالیاتی، بدهی شرکت هوایی "شرکت هوایی صافی" را بیش ازیک میلیارد افغانی گفته است. این وزارت به شرکت هوایی صافی اخطار داده بود که در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی، فعالیت این شرکت را متوقف میکند.

اما فرید نظری مسئول تجاری شرکت صافی می‌گوید:"شرکت صافی هیچ وقت از پرداخت مالیات فرار نمیکند اما رقم که وزارت مالیه بیان کرده یک رقم غیر واقعی است و باید در مورد آن بررسی های بیشتر صورت گیرد. او افزود؛ تنها شرکت صافی نیست که بدهکار حکومت است بلکه تمام شرکت‌های هوایی داخلی با چنین مشکل مواجه اند.

این مسئول خط هوایی صافی بیان میکند؛ آنان با وزارت مالیه به توافق رسیده اند که هفته‌وار بدهی شرکت را به حکومت پرداخت کنند.

شرکت‌های خارجی سبب کاهش کار شرکت‌های داخلی شده است

به گفته‌ی رئیس تجاری شرکت هوایی صافی؛ با آمدن شرکت های هوایی خارجی بازار شرکت‌های داخلی رنگ و رونق گذشته را ندارد و به همین دلیل شرکت کام‌ایر از مارکت دوبی بیرون رانده شده است و شرکت‌های هوایی صافی و آریانا پروازهای خودشان را 50 فیصد تقلیل داده اند.

آقای نظری می‌گوید؛ شرکت‌های داخلی توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند و انان حتی به ضرر شان کار میکنند تا شرکت‌های داخلی مجبور به ترک فعالیت کاری شوند. او افزود؛ شرکت هوایی صافی تا چند ماه قبل در مسیر کابل – دوبی روزانه دو پرواز داشت که این رقم اکنون به یک پرواز در روز کاهش یافته است.

از عوامل دیگری بدهکاری شرکت صافی، رقابت ناسالم بین شرکت‌های داخلی بوده است که حتی شرکت هوایی پامیر با این عمل ورشکست شد؛ در این زمینه نظری می‌گوید بارها شرکت صافی از رقابت ناسالم شرکت‌های هوایی به حکومت شکایت کرد اما حکومت هیچ توجهی در این زمینه نداشته است.

نظری می‌گوید؛ شرکت صافی تمام معیارهای جهانی را رعایت میکند و هیچ مشکل در این زمینه وجود ندارد اما رقابت ناسالم سبب از بین رفتن کیفیت خواهد شد.

قیمت بالای تیل در بازارهای افغانستان از عوامل دیگر است که شرکت‌های هوایی داخلی با آن روبرو اند و مسئولان شرکت صافی می‌گویند؛ قمیت تیل در بازارهای دوبی و امارات سه تا چهار صد دلار است اما این رقم در کابل یا هرات بیش از یک هزار دلار میرسد و شرکت‌های داخلی بیش از 40 درصد درآمد خودشان را مصرف تیل میکنند.

شرکت هوایی صافی از سال 2006 میلادی کار خود را آغاز کرد و در مدت کم معیارهای جهانی را کسب کرد و پرواز‌های خود را به داخل و خارج کشور آغاز نمود که نخستین پرواز خارجی این شرکت به شهر فرانکفورد المان بوده است.

شرکت‌ هوایی صافی دارای سه بال هواپیما می‌باشد که بزرگترین هواپیما ان بوئینگ 767 است و  یک بال دیگر آن ایرباس 319 است و یک هواپیما کوچک دیگر نیز دارد که گنجایش 120 نفر را در یک پرواز داراست. این شرکت در شهرهای دوبی روزانه یک پرواز، دهلی، جده، اسلام آباد به صورت هفته وار پرواز دارد، و پروازهای داخلی شرکت صافی؛ روزانه دو پرواز به هرات، و یک پرواز به ولایت بلخ است.

غضنفر عادلی – افغان نیوز

 

کم کاری حکومت و رقابت ناسالم سبب بدهکاری شرکت هوای صافی شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد