افغانستان-برای-انتقال-هزار-تن-گندم-از-هند-لحظه-شماری-دارد

پس از اعلام مقام‌های هندی مبنی بر اینکه در سال جاری ۷۵ هزار تن گندم به افغانستان صادر می‌کند، اکنون سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که این محموله‌ بر اساس حکم ریاست جمهوری به ادارات اضطرار و سپس به کمیته‌ ولایتی سپرده می‌شود تا به نیازمندان توزیع گردد.

به گزارش افغان نیوز: اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز( یک‌شنبه، 24 حمل) به آژانس افغان نیوز گفت که 75 هزار تن گندم از هندوستان طی مراحل مختلف به کشو انتقال می‌یابد و اکنون نخستین دور انتقال محموله‌های آن به بندر چابهار آغازشده است.

آقای رستمی بابیان این‌که هنوز کار انتقال محموله‌های گندم از چابهار به داخل کشور آغاز نشده، گفت: تمامی محموله‌های گندم وقتی به چابهار رسید، حکومت افغانستان کار انتقال آن را به داخل کشور توسط  شرکت انکشاف ملی آغاز و به ذخایر استراتژیک می‌افزاید.

رستمی در مورد ذخایر استراتژیک وزارت زراعت بیان کرد که این وزارت در ذخایر خود بیش از 24 هزار متریک تن گندم ذخیره دارد که 10 هزار متریک تن آن در اختیار کمیته‌ای اضطرار کابل برای کمک به نیازمندان قرار داده‌شده و باقی آن بر اساس حکم ریاست جمهوری برای ولایت‌های دیگر در نظر گرفته‌شده است.

سخنگوی وزارت زارعت از افزایش کشت و محصولات گندم در کشور خبر داده و گفت که برداشت گندم در سال گذشته به 5.1 میلیون متریک تن رسیده است و احتمال افزایش برداشت در سال جاری نیز وجود دارد. او تصریح کرد که یکی از طرح‌های وزارت زراعت این است که گندم مازاد کشاورزان ولایت هلمند را که یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده گندم در کشور است، خریداری نماید.

به باور رستمی؛ ولایت هلمند سالانه 4 هزار و 50 متریک تن گندم تولید دارد و 150 تا 200 متریک تن آن اضافه‌تر از نیازمندی‌های مردم این ولایت است و دولت در نظر دارد که در سال جاری مقدار اضافی آن را خریداری و در ذخایر استراتژیک جابجا کند. به گفته او، پس از هلمند، کندز و بغلان نیز از جمله بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم در کشور می باشند.

این درحالی است که با گسترش ویروس کرونا، نگرانی‌ها مبنی بر کمبود مواد غذایی در افغانستان نیز بیشتر شده و با بسته شدن مرزهای تورخم و سپین بولدک توسط پاکستان، بهای مواد خوراکی به گونه سرسام‌آور افزایش یافته است.

افغانستان برای انتقال 75 هزار تن گندم از هند لحظه شماری دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد