افغانستان-در-صدر-کشورهای-متاثر-از-تروریزم-قرار-گرفت

افغانستان برای سومین سال متوالی در رده‌ی نخست کشورهای تحت تاثیر تروریزم قرار گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ «شاخص جهانی تروریزم» که یک موسسه غیرحزبی اقتصاد و صلح است با نشر گزارشی دوباره افغانستان را در صدر کشورهای متاثر از تروریزم رده‌بندی کرده است.

این سومین سال است که افغانستان پیهم در صدر کشورهای متاثر از تروریزم قرار می‌گیرد.

کشورهای متاثر از تروریزم بر اساس چهار شاخص شناسایی و رده‌بندی می‌شوند که این چهار شاخص شامل رویدادها، کشته‌شده‌گان، زخمی‌شده‌گان و خسارات مالی است.

این گزارش نشان می‌دهد که افغانستان در سال ۲۰۲۱ شاهد ۸۳۷ رویداد دهشت‌افگنی بوده که در اثر آن ۱۴۲۶ نفر کشته و ۲۱۹۹ نفر نیز زخمی شده‌اند. همچنین در سال گذشته ۹۱ مورد گروگان‌گیری هم به ثبت رسیده.

این موسسه گزارش داده که سال ۲۰۲۱، ۲۰ درصد تمام حملات دهشت‌افگنی تنها در افغانستان متمرکز بوده است.

مرگبارترین حمله سال ۲۰۲۱ انفجار انتحاری مهاجم داعش در جریان عملیات تخلیه در میدان هوایی کابل عنوان شده که ۱۸۰ کشته و بیش ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت.

بر اساس گزارش ملل متحد، طالبان پیش از آنکه بر افغانستان مسلط شوند عامل بیشترین حملات تروریستی بوده است که منجر به تلفات غیرنظامیان شده است.

گزارش موسسه اقتصاد و صلح می‌گوید که بیشترین حملات تروریستی در افغانستان را داعش، طالبان، الشباب و جماعت نصرت‌ الاسلام و المسلمین انجام داده است.

این گزارش طالبان را در بین گروهای دهشت‌افگن تروریست تقسیم‌بندی کرده و گفته که بیشترین حملات و خسارات ناشی از حملات تروریستی در افغانستان را طالبان انجام داده اند.

پس از افغانستان، دومین کشور که متاثر از حملات دهشت‌افگنانه است عراق، پاکستان، سومالیا، بورکینافاسو، سوریه، نیجریه، مالی، نيجر و میانمار در رده‌ی دهم این لیست قرار دارد.

۴۸ درصد حملات دهشت‌افگنانه در سال گذشته در کشورهای جنوب صحرای آفریقا اتفاق افتاده است.

موسسه اقتصاد و صلح در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده و مرکز آن در استرالیا است. این موسسه در شهر نیویارک ایالات متحده آمریکا، بلجیم، هالند، مکزیکو و زیمبابوه نیز نمایندگی دارد.

این نهاد هرساله آمارهای فعالیت‌های تروریستی را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند و به کمک شاخص‌های عملیات تروریزم، کشورهای آسیب‌پذیر را شناسایی می‌کند.

افغانستان در صدر کشورهای متاثر از تروریزم قرار گرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد