امریکا-در-صورت-خروج-دوباره-از-برجام-باید-غرامت-بدهد

دولت ایران در تازه‌ترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار غرامت از سوی امریکا در صورت خروج رییس‌جمهور بعدی این کشور از این توافق شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز (سه‌شنبه، 25 اسد) به نقل از یک دیپلمات ارشد منطقه گفته است:« یکی از نگرانی‌های اصلی ایران احتمال خروج مجدد دولت امریکا از برجام، همچون تصمیم دونالد ترامپ در ماه ثور سال ۹۷ و از سرگیری تحریم‌های شدید علیه آن کشور است».

او افزوده است:« به نظر می‌رسد که در حل اختلافات طرفین به خصوص موضوع تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی که در خارج از آن کشور فعالیت می‌کنند پیشرفت‌هایی صورت گرفته است».

به گفته او مهمترین مانع بر سر راه احیای توافق، شرط ایران برای دریافت غرامت در صورت خروج مجدد دولت امریکا از برجام و عدم ارائه یک راه حل موثر برای حل چنین معضلی است.

دولت ایران دوشنبه شب به متن نهایی پیشنهاد اتحادیه اروپا پاسخ کتبی داد. هر چند این پاسخ به صورت علنی منتشر نشده اما؛ مشاور ارشد هیات مذاکره کننده ایران در توییتی نوشته است:« توافق هنوز نهایی نشده ولی بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم».

سی‌ان‌ان به نقل از محمد مرندی، یکی از مشاوران ارشد تیم مذاکره کننده ایران در وین، گفته که ایران به دنبال دریافت تضمین‌هایی است که در صورت خروج مجدد امریکا از برجام، «آن کشور مجبور شود هزینه این تصمیم را بپردازد».

مرندی روز دوشنبه نیز در توئیتی نوشته بود که اختلافات در دو زمینه دیگر حل نشده‌اند ولی حاضر نشد در این مورد توضیح دهد.

اتحادیه اروپا و قطر نقش میانجی در گفتگوها بین ایران و امریکا را ایفا می‌کنند. معاون وزیر خارجه قطر روز شنبه برای ملاقات با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران، به تهران رفت.

دولت امریکا تاکنون در مورد پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اظهار نظر نکرده اما؛ سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز دوشنبه گفت:« اگر ایران می‌خواهد که تحریم‌ها لغو شوند باید رفتار خود را که باعث وضع این تحریم‌ها شد تغییر دهد».

امریکا در صورت خروج دوباره از برجام باید غرامت بدهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد