اوچا-با-کمبود-بودجه-مواجه-است

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری‌ سازمان ملل (اوچا) اعلام کرده که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به ماین و مواد انفجاری به‌جامانده از جنگ است.

به گزارش افغان نیوز؛ اوچا امروز (چهارشنبه، ۱۷ عقرب) با نشر گزارشی گفته است که دو سوم از ۴۰۱ منطقه در افغانستان آلوده به مهمات انفجاری است و هر ماه بیش از 60 نفر که بشتر کودکان هستند، کشته و یا معلول می‌شوند.

در گزاش آمده است که سه میلیون تن در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و بقایای مواد منفجر ناشده از از جنگ‌های گذشته زند‌گی می‌کنند.

به گفته اوچا، آلود‌گی اراضی افغانستان به ماین میراثی پیش از ۲۰۰۱ و پس از آن است و ولایت‌های ارزگان، قندوز، هلمند، قندهار، کنر، بادغیس، فاریاب، ننگرهار، غزنی، فراه، میدان‌وردک و سمنگان به‌شدت تحت تاثیر ماین و مواد انفجاری به‌جامانده از جنگ قرار دارند.

در گزارش اوچا آمده است که حتا شمار زیادی زیرساخت‌ها از جمله مکاتب آلوده به مواد انفجاری است.

اوچا افزوده است که خانواده‌های وابسته به معیشت مبتنی بر کشاورزی، کشاورزان، چوپانان و دامداران و جمعیت‌های مهاجر بازگشت‌کننده بیشتر در معرض خطر ناشی از مواد انفجاری هستند.

در گزارش دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل آمده است: «با عمیق‌تر‌شدن سطح فقر در افغانستان، کودکان و بزرگ‌سالان بیشتری به جمع‌آوری گلوله‌های توپخانه‌ای عمل‌نکرده و خمپاره برای جمع‌آوری فلز به‌خاطر امرار معاش سوق داده می‌شوند و با عواقب غم‌انگیزی مواجه می‌شوند».

اوچا در گزارش خود گفته است که این نهاد در حال حاضر برای مبارزه با خطرات ماین به‌شدت با کمبود بودجه مواجه است و در دو سال گذشته، بودجه برای ماین‌زدایی به نصف کاهش یافته که منجر به کاهش ۴۰ درصدی از 15 به 3 هزار نیروی کار ماین‌زدایی شده است.

اوچا با کمبود بودجه مواجه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد