برای-حل-نگرانی‌های-ترکیه-نشست‌های-سه-جانبه-برگزار-‌می‌شود

ترکیه، فنلند و سویدن در ماه‌های آینده بر سر نگرانی‌های امنیتی آنکارا که به پیش‌شرطی برای پذیرش دو کشور در ناتو تبدیل شده، گفتگو ‌می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ مقام‌های ترکیه، فنلند و سویدن روز جمعه(4 سنبله) در نشست در شهر «وانتا»ی فنلند، توافق کردند این نشست‌ها همچنان برای رفع نگرانی‌های ترکیه ادامه داشته باشد.

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلند، پس از پایان این دیدار گفت که هدف از این نشست برقراری تماس‌ها و تعیینِ اهداف یادداشت تفاهمی است که کشورها پیشتر در نشست ناتو در ماه جون در مادرید به امضا رسانده بودند.

وزارت خارجه فنلند در بیانیه‌ای پس از پایان این نشست در خصوص اهداف و جزئیات این نشست گفته است: «شرکت‌کنندگان در مورد گام‌های مشخص برای اجرای یادداشت سه‌جانبه بحث کردند و توافق کردند که این سازوکار در پاییز و در سطح کارشناسی به جلسات خود ادامه دهد».

دو کشور اسکاندیناوی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین درخواست عضویت در ناتو را به کشورهای عضو این پیمان نظامی ارائه کردند اما؛ این درخواست در ابتدا با مخالفت جدی ترکیه رو به رو شد

کشوری که می خواهد عضو جدید ناتو بشود باید رای موافق تمام ۳۰ کشور عضو این پیمان نظامی را داشته باشد

ترکیه، سویدن و فنلند را به «حمایت از گروه‌های تروریستی و به ویژه شبه‌نظامیان کرد» متهم می کند و تاکید دارد تا زمانی که استکهلم و هلسینکی این رویه خود را تغییر ندهند، با درخواست این دو کشور برای عضویت به ناتو مخالفت خواهد کرد

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از سویدن و فنلند خواسته است تا مظنونانی را که آنکارا آنها را متهم به اقدامات تروریستی کرده است به ترکیه تحویل دهند.

سویدن و فنلند می‌گویند تاکنون با استرداد هیچ کس به ترکیه موافقت نکرده‌اند

این نشست مقام‌های ترکیه، فنلند و سویدن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و وزارت خارجه فنلند حتی از اعلام زمان و مکان دقیق این نشست نیز خودداری کرده بود.

با این حال پس از برگزاری مقام‌های دولت فنلند تایید کردند که این نشست سه‌جانبه در شهر وانتا در نزدیکی هلسینکی برگزار شده است.

برای حل نگرانی‌های ترکیه نشست‌های سه جانبه برگزار ‌می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد