تاجران-افغان-راه-صادراتی-با-پاکستان-را-بستند

تاجران افغان در اعتراض به افزایش بی رویه تعرفه گمرکی بر موتر های حامل میوه تازه افغانستان از سوی پاکستان، بنادر صادراتی به آن کشور را بستند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از تاجران و باغداران کشور امروز شنبه (29 میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل بیان کردند که دولت پاکستان تعرفه گمرکی بر موتر های حامل میوه تازه افغانستان را تا سه برابر افزایش داده است.

خان جان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان در این کنفرانس خبری گفت که پاکستان خلاف قوانین سازمان تجارت بین المللی اقدام کرده است.

بر اساس گفته های وی، از تاریخ 25 میزان سال روان به این سو حکومت پاکستان بالای 120 قلم محصولات صادراتی افغانستان تعرفه بلند گمرکی را وضع کرده است.

این محصولات صادراتی شامل، ذغال سنگ، میوه جات خشک و تازه، سبزیجات، نباتات طبی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می باشند.

در گذشته تعرفه گمرکی یک تن انگور در بنادر پاکستان، هشت هزار کلدار پاکستانی بود، اما اکنون این رقم به 28هزار کلدار رسیده است به همین ترتیب، تعرفه یک تن سیب،  و انار افغانستان، از 8هزار کلدار به 21 هزار کلدار پاکستان افزایش یافته است.

تاجران این روند را به ضرر تاجران و پاکستانی و افغانستان دانسته و تاکید دارند که باید این مسئله میان دولت های دو کشور هر چه زودتر حل گردد.

این صادرکنندگان، روز گذشته بنادر افغانستان را به روی اموال صادراتی افغانستان به سوی پاکستان بستند، اما بستن نبادر نیز ضرر های را برای تاجران در پی دارد.

در حال حاضر فصل میوه تازه کشور است و اکثر اموال صادراتی افغانستان را نیز همین میوه ها تشکیل میدهد، اما بخاطر نبود امکانات و نبود جای مناسب برای نگهداری، این میوه ها در زمان اندک فاسد می شوند و از استفاده باز می مانند.

خان جان الکوزی می گوید که در حال  حاضر نبدر واگه و کراچی بهترین راه برای صادرات میوه جات افغانستان به هندوستان و سایر کشور ها بود، اما افزایش تعرفه های گمرکی باعث می شود که تاجران و باغداران متضرر شوند.

به گفته وی در شرایط کنونی، تاجران نمیتواند مارکیت های جدید برای میوه های تازه کشور در آُسیای میانه ایجاد کند و میوه های تولید شده امسال، به مراتب بیشتر از مصارف داخلی افغانستان است.

معاون تاق تجارت و صنایع گفت که این عمل پاکستان، بخاطر افزایش بی مورد تعرفه گمرکی موسومی افغانستان بالای برخی از موال وارداتی از پاکستان صورت گرفته است.

اما او می گوید افغانستان به صورت موسومی تعرفه گمرکی بالای برخی از اموال وارداتی از پاکستان را تا 50 درصد افزایش داده است، اما میزان تعرفه گمرکی پاکستان بر اموال صادراتی افغانستان تا 120درصد افزایش یافته است.

در همین حال حاجی اختر محمد رئیس اتحادیه تاجران میوه تازه کابل می گوید که در سال جاری میزان حاصلات میوه افغانستان خوب بود و با ایجاد راه ترانزیتی هوایی میان هند و افغانستان میزان صادرات نیز بهتر گردیده بود.

اما افزایش تعرفه از سوی پاکستان همه این مزیت ها را برهم میزند و باغداران متضرر می شوند.

این تاجران از دولت تقاضا دارد که هرچه زودتر این مسئله با پاکستان حل گردد.

این تاجران مسئله را با رئیس جمهور نیز در میان گذاشته است و جواب رئیس جمهور از زبان عمر زاخیلوال این بوده که تا دو روز آینده به این مشکل رسیدگی می شود.

قابل ذکر است که پاکستان همواره  در بخش تجارت، با افغانستان سودجویانه و نا عادلانه برخورد کرده است به همین دلیل در حال حاضر میزان تجارت میان این دو کشور کاهش یافته است.

رقم تجارت میان دو کشور در سال های 2011 و 2012 میلادی بیشتر از سه میلیارد دالر بود، اما این رقم در سال 2015 به یک میلیارد دالر کاهش یافته است.

تاجران افغان راه صادراتی با پاکستان را بستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد