تصویب-قطعنامه-سازمان-ملل-برای-آتش‌بس-فوری-در-غزه

مجمع عمومی سازمان ملل طی نشست اضطراری دومین قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را با ۱۵۳ رای مثبت در برابر تنها ۱۰ رای منفی تصویب کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه‌شب ( ۲۱ قوس) نشستی اضطراری را برای آتش‌بس در غزه تشکیل داد که در این نشست قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا تصویب کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط اسرا شده است.
به قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها از میان 193 عضو سازمان ملل، 153 کشور رای مثبت دادند و 10 عضو کشور از جمله امریکا و اسراییل رای منفی داده‌اند. همچنان 23 عضو سازمان ملل به این قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.
سفیر مصر در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را «متوازن و بی‌طرفانه» خواند و افزوده کرد که این قطعنامه خواستار حفاظت از غیرنظامیان دو طرف و آزادی همه اسیران است.
دنیس فرانسیس، رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است: «آنچه در غزه شاهد هستیم، قتل و کشتار غیرنظامیان و نقض صریح قوانین انسانی بین‌المللی است».
حماس با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، از جامعه جهانی خواسته که اسراییل را تحت فشار بگذارد تا به این قطعنامه عمل کرده و عملیات در غزه را متوقف کند.
اما؛ گیلان اردان، سفیر اسراییل در سازمان ملل در این نشست گفته است: «همه می‌دانند اگر روسیه، چین یا ترکیه به جای اسراییل بودند، با حماس چه برخوردی می‌کردند. حماس مرتکب جنایات وحشتناکی شده و کسانی که خواستار آتش‌بس هستند به حماس امکان می‌دهند، بیشتر دوام آورده و جنایت‌های بیش‌تری انجام دهد».
انگلیس مهم‌ترین متحد امریکا و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، هالند، اتریش و اوکراین نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
 این قطعنامه که از سوی کشورهای عربی و اسلامی ارائه شده بود، از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین ابراز نگرانی کرده و  بر محافظت از جمعیت غیرنظامی فلسطین تاکید کرده اند.
 این قطعنامه تاکید می‌کند که همه طرف‌ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، پایبند باشند.
به تازگی جوبایدن، رییس جمهور امریکا از مدیریت جنگ در غزه از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل با شدیدترین لحن انتقاد کرده و گفته است که نتانیاهو باید تغییر کند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که بایدن روز گذشته (سه‌شنبه، 21 قوس) افزوده است که رژیم اسراییل به‌دلیل بمباران ناسنجیده‌ غزه، در حال از دست دادن حمایت جهانی است.
رویترز به نقل از مقام‌های صحی غزه نوشته است که بر اثر حملات اسراییل در این منطقه تا اکنون بیش از ۱۸ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۵۰ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تصویب قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد