جانشین-احتمالی-رییس-جمهور-ازبکستان-در-بازداشت-خانگی-به-سر-می-برد

بعد از مرگ رییس جمهور ازبکستان گفتگوها بر سر جانشینی او جریان دارد، اما بسیاری ها معتقد اند که گلناره، دختر بزرگ اسلام کریم‌اف که در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می برد جانشین پدرش خواهد بود.

به گزارش آژانس افغان خبر: گلناره کریمووا یکی از قدرتمندترین افراد در ازبکستان به شمار می رود که بسیاری ها او را جانشین اسلام کریم‌اف می داند،

این در حالی است که در سال های اخیر هر گونه بحثی درباره جانشین او با " پولشویی "خانواده کریم‌اف درهم آمیخته شده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی انتشار اخباری در ارتباط با فساد مالی، فعالیت های تجاری گلناره کریمووا را تحت تاثیر قرار داد و شبکه های تلویزیونی و رادیویی او بسته شدند. متعاقب آن تحقیقاتی در ارتباط با پرونده فساد مالی چند صد میلیون دلاری او در اروپا و آمریکا صورت گرفت.

به گفته داکتر اریک مک گلینچی، پروفسور دانشگاه جورج میسون "فعالیت های گلناره کریمووا بیشتر از آن چیزی بود که سیستم ازبکستان اجازه می داد. او تلاش کرد که تمام اقتصاد کشور را تحت الشعاع قراردهد. فعالیت های او براساس قوانین کشور نبود."

گلناره کریمووا خواهر کوچکترش لاله و مادرش را متهم کرده که تلاش کردند تا او را از صحنه سیاسی کشور خارج کنند.

رستم عظیم‌اف، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ازبکستان از جمله کسانی هستند، که گلناره معتقد است برایش مشکل ایجاد کردند.

آقای عظیم‌لف در سال ۱۹۹۸ میلادی به سمت وزارت برگزیده شد و از سیاستمداران بسیار نزدیک به اسلام کریم‌اف محسوب می شود.

از او به عنوان یکی از سیاستمداران طرفدار غرب نام برده می شود. او همچنین در دهه ۱۹۹۰ میلادی رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه بود.

به اعتقاد علیشر تاکسانف، روزنامه نگار ازبک ساکن سوئیس، رستم عظیم‌اف به دلیل وابستگی به " طایفه تاشکند" از شانس خوبی برای جانشینی اسلام کریم‌اف برخوردار است.

به گفته این روزنامه نگار " این طایفه در کسب موقعیت های کلیدی در کشور از جمله وزارت کشور، سرویس های امنیتی و وزارت اقتصاد نقش مهمی دارند. این طایفه در مقایسه با طایفه سمرقند از قدرت بیشتری در ازبکستان برخوردار هستند. شوکت میرضیایف نخست وزیر ازبکستان از این طایفه است."

اما در مقابل بسیاری از جمله کمال الدین رابیموف، تحلیلگر سیاسی ازبک معتقد است که شوکت میرضیایف که از سال ۲۰۰۳ میلادی پست نخست وزیری را در اختیار دارد از شانس بیشتری برای جانشینی اسلام کریمف برخوردار است.

به گفته این تحلیلگر سیاسی " آقای میرضیایف ۱۳ سال است که پست نخست وزیری را در اختیار دارد. او بسیاری از سیاستمداران نزدیک به خود را به پست های مهم در سراسر جهان گمارده است."

بسیاری با این عقیده موافقند که رستم اینویاتف، رئیس سرویس امنیتی ازبکستان و جاسوس سابق کا گ ب می تواند نقش مهمی در جانشینی اسلام کریم‌افباشد.

آقای اینویاتف یکی از چهره های سیاسی است که گلناره کریمووا معتقد است در خدشه دار کردن امپراتوری او دخیل بوده است.

اما چنین دسیسه هایی نشان می دهد که چگونه انتقال قدرت در ازبکستان اتفاق می افتد.

به هر حال هر کسی که جانشین اسلام کریمف شود باید با سایر سیاستمداران به توافق برسد. توافقی که گلناره کریمووا از رسیدن به آن سرباز زد.

بسیار انتظار می رود که انتقال قدرت در ازبکستان به آرامی و پنهانی صورت بگیرد و اصول پایه گذاری شده آقای کریم‌اف از جمله سرکوب مخالفان و معترضان همچنان ادامه یابد.

به گفته تحلیلگران، این احتمال وجود دارد که جانشین آقای کریم‌اف از شخصیت های شناخته شده نباشد.

داکتر مک گلینچی، پروفسور دانشگاه جورج میسون می گوید: "جانشین آقای کریمف می تواند کاندیدایی باشد که تمامی جناح های قدرت بر سر آن توافق دارند و به راحتی می توانند با او کار کنند. این به معنای آن است که جانشین آقای کریم‌اف احتمالا یکی از سه چهره ای که ما به طور مداوم درباره آنها می شنویم، نباشد."

آن چه که واضح است  رهبری جدید ازبکستان برای تغییر در سیستم اقتدارگرای این کشور تلاش نخواهد کرد. آنها به تلاش برای سرکوب و تبلیغات دولتی برای حفظ قدرت خود ادامه می دهند، درست مثل آن چه که آقای کریم‌اف در ۲۷ سال پیش انجام داد.

جانشین احتمالی رییس جمهور ازبکستان در بازداشت خانگی به سر می برد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد