حملات-اسراییل-به-رفح-خشم-امریکا-را-برانگیخت

به دنبال کمک‌های بی‌وقفه‌ی امریکا به اسراییل و افزایش تنش‌های منطقه‌ای، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده در تماسی تلفنی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل انتقاد‌های کاخ سفید از این کشور را تکرار کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ گمتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۳ ثور)  این سخنان را در ایکس خود منتشر کرد.
وزیر خارجه امریکا در این تماس تلفنی بر مخالفت واشنگتن با حملات و عملیات نظامی اسراییل در رفح تأکید کرده و همچنان خواهان افزایش نقاط ورودی در غزه به منظور ارسال  کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان فلسطینی‌ها شده است.
در همین رابطه، بلینکن در  مصاحبه‌های مختلف خود انتقاداتی تند  در رابطه با موضع و عملکرد اسراییل مطرح کرده است.
وی در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفته است: «اسراییل به احتمال در مسیری قرار دارد که وارث قیامی با شمار زیادی از نیروهای باقیمانده مسلح حماس خواهد شد، و یا در صورت ترک این شهر، هرج ومرج بر اثر این خلأء ایجاد خواهد شد که به احتمال قوی حماس این خلاء را بار دیگر پر خواهد کرد».
بلینکن می‌گوید:«واشنگتن هنوز برنامه‌ای برای روز پس از پایان این جنگ در غزه ندارد و در مورد راه‌های به مراتب بهتر برای رسیدن به نتیجه‌ی پایدار با اسراییل صحبت کرده است». 
وی تصریح کرد که امریکا به فشار بر اسراییل برای ارائه طرحی برای غزه پس از پایان جنگ ادامه خواهد داد.

در حالی که وزارت خارجه امریکا در گزارشی اعلام کرد که اسراییل در استفاده از تسلیحات امریکایی در غزه احتمالاً قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی را نقض کرده باشد، بن کاردین سناتور دموکرات مریلند و رییس کمیته‌ی روابط خارجی سنا خواستار تداوم کمک‌های نظامی واشنگتن به اسراییل شده است.
بن کاردین سناتور دموکرات مریلند با وجود اینکه موضع متفاوتی در مورد انتقال تسلیحات به اسراییل داشت، به نگرانی‌ها درباره گزارش رفتار جنگی درباره نقص قوانین بین‌المللی حقوق بشر توسط اسرائیل که به تازگی منتشر شد، اذعان کرد.
بر بنیاد این گزارش، ارزیابی گزارش وزارت خارجه امریکا به طور قطعی اسراییل را نقض‌کننده قوانین بین‌المللی بشردوستانه نمی‌داند و مقام‌های امریکایی اعلام کردند که «ارزیابی یا دستیابی به یافته‌های قطعی در مورد حوادث مشخصی دشوار است».
کاردین طی بیانیه‌ی پس از انتشار این گزارش توسط وزارت خارجه این کشور ادعا کرده است: «در حالی که گزارش اخیر در مورد اسرائیل بر اساس یک تفاهمنامه امنیت ملی تحت عنوان «NSM-۲۰» نگرانی‌هایی را به وجود آورده است، من با ارزیابی آن موافقم که اسراییل قوانین بین المللی بشردوستانه را نقض نکرده است و کمک‌های نظامی برای حمایت از امنیت اسراییل در راستای منافع ایالات متحده است و باید ادامه یابد».
رییس کمیته روابط خارجی سنا امریکا همچنان گفته است اسراییل که اکنون دستور جدید برای تخلیه رفح می‌دهد و در حال گسترش عملیات خود در این منطقه است، نباید بدون داشتن برنامه‌ای برای تخلیه ایمن غیرنظامیان، تهاجم تمام عیار به این شهر در جنوب غزه را انجام دهد.

این در حالی است که تصویب کمک‌های نظامی امریکا به اسراییل سوال برانگیز است. کشور‌های منطقه همواره واشنگتن را به دامن زدن جنگ اسراییل و حماس متهم می‌کنند و می‌گویند که اگر امریکا خواهان صلح در این منطقه است پس چرا کمک‌های نظامی به اسراییل را قطع نمی‌کند.

پس چرا امریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در آن تمامی خشونت‌ها در غزه و اسراییل محکوم شده بود را وتو کرد؟

در حالی‌که پیش نویس قطعنامه شورای امنیت از سوی برازیل ارائه شده که در آن توقف درگیری میان اسراییل و گروه حماس برای اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه آمده بود.

طبق گزارش‌ها، رای‌گیری در مورد این پیش‌ نویس در چند روز گذشته دو بار به تعویق افتاد زیرا؛ امریکا تلاش می‌کند دسترسی کمک به غزه را میانجی‌گری کند.

 ۱۲ عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت دادند اما؛ روسیه و بریتانیا رای ممتنع ارائه کرده‌اند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل پس از رای‌گیری گفته است: «ما در میدان هستیم و کار سخت دیپلماسی را انجام می‌دهیم. ما معتقدیم که باید اجازه دهیم این دیپلماسی عملی شود».

گرینفیلد با انتقاد از این قطعنامه گفته است که در پیش ‌نویس قطعنامه که از سوی برازیل ارائه شده، هیچ اشاره‌ای به حقوق اسراییل در دفاع از خود نشده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفته است: «ما بار دیگر شاهد ریاکاری و معیارهای دوگانه همکاران امریکایی خود بودیم. پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روسیه خواستار آتش‌بس بشردوستانه بود، روز دوشنبه به تصویب نرسید».

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز سه‌شنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل گفته بود که واشنگتن و تل‌آویو برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه توافق کرده اند.

حملات اسراییل به رفح خشم امریکا را برانگیخت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد