سازمان-گزارشگران-علیه-اسراییل-شکایت-کرد

سازمان گزارشگران بدون مرز سومین شکایت خود مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی علیه خبرنگاران از ارتش اسراییل را در محکمه بین‌المللی لاهه ثبت کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه، ( 6 جوزا) اعلام کرده است که به دلیل کشته و زخمی شدن شماری از خبرنگاران در غزه رسما از ارتش اسرائیل شکایت کرده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران در شکایت خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، خواسته است که علیه ارتش اسراییل به دلیل مرگ دست‌کم 9 خبرنگار فلسطینی در غزه پرونده جنایت جنگی تشکیل دهد.
این سازمان از دادستان دیوان کیفری خواسته است که درباره جنایت جنگی احتمالی توسط ارتش اسراییل که به کشته و زخمی شدن دست‌کم ۹ خبرنگار فلسطینی از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون منجر شده تحقیق کند.
گزارشگران بدون مرز گفته است: دلایلی منطقی در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش اسراییل برخی از خبرنگاران را کشته و چند خبرنگار دیگر نیز قربانی ارتش اسراییل به غیرنظامیان بوده‌اند.
به گفته آنتوان برنار، معاون مدیر گزارشگران بدون مرز، کسانی که خبرنگاران را می‌کشند «به حق مردم برای دسترسی به اطلاعات حمله می‌کنند.»
دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم» مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد.
اسراییل و امریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند اما؛ با خودداری از نهایی کردن آن، به عضویت این دیوان درنیامده‌اند.
این در حالی است که در هشت ماه گذشته، بیش از صد خبرنگار در غزه جان خود را از دست داده‌ و کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در نیویورک تعداد قربانیان را ۱۰۷ نفر اعلام کرده است.

سازمان گزارشگران علیه اسراییل شکایت کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد