حمله-جمعی-طالبان-بالای-پسته-های-دشت-قرباغ-غزنی

طالبان حمله گروهی وسیعی را بالای ۵ پایگاه امنیتی مربوط به پولیس محلی در دشت قرباغ ولایت غزنی آغاز کردند.

به گزارش افغان نیوز: در تازه ترین مورد، طالبان شب گذشته حمله گروهی وسیعی را بالای ۵ پایگاه امنیتی مربوط به پولیس محلی در دشت قرباغ ولایت غزنی آغاز کردند. این پُسته‌ها در بزرگ‌راهی افراز شده‌اند که مرکز غزنی را با ولسوالی‌های قرباغ، جاغوری، مالستان، اجرستان و حتا ارزگان به هم وصل می‌کند. در این حمله گروهی طالبان، پنج تن از سربازان پولیس محلی کشته شدند. مقام‌های محلی ولسوالی قرباغ در این ولایت می‌گویند که در این حمله، ۸ سرباز دیگر پوسته‌های امنیتی زخمی و یک تن دیگر ناپدید شده است. به گفته این مقام‌ها، یکی از پاسگاه‌های امنیتی به تصرف طالبان درآمده و سپس از سوی افراد این گروه به آتش کشیده شده است.

محمد‌علی حسرت سرپرست ولسوالی قرباغ اظهار داشته که حمله تهاجمی طالبان ساعت ۱:۴۰ دقیقه شب گذشته بالای ۵ پاسگاه امنیتی آغاز شد و بیش از نیم ساعت ادامه داشت. حمله‌ای که به گفته او برای پُسته‌های پولیس محلی غافل‌گیرانه بود و با اعزام نیروهای کمکی از ولسوالی قرباغ عقب زده شد.

 به گفته این مقام محلی، سربازانی که در این حمله گروه تروریستی طالبان کشته و زخمی شدند، مربوط تشکیلات پولیس محلی جاغوری اند. به گفته او، طالبان یکی از پاسگاه‌های امنیتی مربوط به تشکیلات پولیس محلی جاغوری را پس از تصرف به آتش کشیده اند. آقای حسرت افزود که دو پاسگاه امنیتی دیگر که مربوط تشکیلات پولیس محلی ولسوالی قرباغ است، بدون هیچ تلفاتی حمله دیشب طالبان را عقب زدند.

در همین پیوند، محمدعلی حسینی فرمانده یکی از پاسگاه‌های امنیتی گفت که این حمله‌ها تهاجمی طالبان در منطقه زردالو و گَومیشک دشت قرباغ صورت گرفت. به گفته این فرمانده پولیس محلی، تهدیدهای امنیتی و حمله‌های طالبان در مربوطات ولسوالی قرباغ، از سه ماه به این سو افزایش یافته و در این مدت دست کم ۳۰ تن از سربازان پولیس محلی کشته و حدود ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته آقای حسینی، ده تن از قربانیان حمله‌های طالبان در سه ماه اخیر مربوط تشکیلات پولیس محلی جاغوری، ده تن مربوط تشکیلات پولیس محلی قرباغ و ده تن دیگر مربوط پاسگاه‌های امنیتی سرحدی، شاقلی و قایم اند.

عارف واحدی معاون والی غزنی نیز، حمله شب گذشته طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در دشت قرباغ را تائید کرده و واکنش برخی از پاسگاه‌های امنیتی را در این حمله ستایش می‌کند.

معاون والی غزنی افزود که مناطق نوغی و واغظ از دیگر مناطق زیر تهدید گروه تروریستی طالبان است که روز گذشته، نیروهای امنیتی عملیات‌های تصفیوی را در این مناطق راه اندازی کردند. عملیات‌های که به گفته آقای واحدی، در نتیجه آن بیش از ۱۸ تروریست طالب کشته و زخمی شده و یک تن از نیروهای امنیتی نیز در آن زخم برداشته است.

مسیر دشت قرباغ، تنها مورد تهدید و یا هم حمله مستقیم طالبان قرار ندارد. راه مواصلاتی ولسوالی‌های جغتو، ناهور و مالستان که از منطقه قیاق جغتو می‌گذرد، هم اکثر روزها شاهد حمله‌های مرگبار طالبان است. افزون بر حمله‌های مستقیم، این گروه دست به ماین گذاری‌های کنار جاده‌ای هم می‌زند. ماین‌های که دست کم در دو سال اخیر قربانیان زیادی برجای گذاشته است. چنانچه روز پنج‌شنبه ۳۰ سنبله، میراجان جعفری سرپرست فرماندهی پولیس ولسوالی جغتوی ولایت غزنی در اثر انفجار ماین کشته شد. پنج روز قبل از این رویداد محمد اسحق جلیلی، فرمانده پیشین این ولسوالی نیز با یک محافظ اش در یک انفجار جان باخت که مسئولیت آنرا گروه طالبان به عهده گرفت. طی دو ماه گذشته این سومین فرمانده پولیس این ولسوالی ولایت غزنی بود که در اثر انفجارهای تروریستی کشته شد.

پیش از آن منظورحسین محسنی فرمانده پیشین پولیس ولسوالی جغتو به تاریخ یازدهم اسد سال روان خورشیدی، در کمین طالبان کشته شد. افراد گروه طالبان در کوتل “شاه‌جلیل” ولسوالی جغتو، بر موتر حامل آقای محسنی حمله کردند که در نتیجه آن، او و یک فرد ملکی همراه‌اش کشته شدند.

این در حالی است که نمایندگان ولایت غزنی در بازگشت از رخصتی‌های تابستانی، نسبت به وخامت اوضاع امنیتی دراین ولایت به شدت ابراز نگرانی کردند. خداد عرفانی نماینده ولایت غزنی در روز نخست دور دوم سال هفتم مجلس نمایندگان گفت که در حال حاضر، در اکثر ولسوالی‌های ولایت غزنی، تنها مراکز آن در کنترل حکومت است و اطراف این ولسوالی بشمول برخی مناطق در مرکز این ولایت، در کنترل طالبان قرار دارد.

علی اکبر قاسمی دیگر نماینده ولایت غزنی هم از وضعیت شکننده این ولایت انتقاد کرد. او گفت در این مدتی که آنان در خصتی بوده‌اند، در ولایت غزنی رخ‌دادهای زیادی اتفاق افتاده، مناطقی بدست طالبان سقوط  کرده و پایگاه‌های زیادی هم از کنترل دولت خارج شده‌اند، اما به گفته او، مقامات محلی غزنی این موارد را بازگو نمی‌کنند و از چشم رسانه‌ها دور نگه‌میدارند.

پیش‌تر از آن، شورای ولایتی غزنی نیز از اوضاع امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کردند. رییس شورای ولایتی غزنی از برچیده شدن شماری از پاسگاه‌های امنیتی در شماری از ولسوالی‌های این ولایت به دلیل افزایش حضور افراد گروه تروریستی طالبان خبر داده بود. اعضای شورای ولایتی غزنی از جابجایی بیش از پنج‌صد جنگ‌جوی خارجی در دو ولسوالی این ولایت خبرداده بودند. یک‌تن از مسئولان امنیتی غزنی نیز در گفتگو با هشدار، از نزدیک شدن جنگ به دروازه‌های شهر غزنی ابراز نگرانی نموده و از سقوط حدود ۴۰ پاسگاه امنیتی در ولسوالی‌های ناامن ولایت سخن گفته بود.

حمله جمعی طالبان بالای پسته های دشت قرباغ غزنی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد