دادگاه-بین‌المللی-اشغال-سرزمین‌های-فلسطین-را-برسی-می‌کند

دادگاه دادگستری بین‌المللی عواقب حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسراییل را بررسی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ رویترز گزارش داده است که امروز (دوشنبه، ۳۰ دلو) جلسات استماع دادگاه دادگستری بین‌المللی با حضور داشت نمایندگان ۵۲ کشور آغاز خواهد شد و به مدت شش روز ادامه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که ریاض المالکی، وزیر امور خارجه‌ی تشکیلات خودگردان فلسطین نخستین سخنران در این جلسات استماعیه خواهد بود که در کاخ صلح لاهه برگزار می‌شود و هیاتی متشکل از ۱۵ قاضی دادگاه بین‌المللی دادگستری در این جلسات استماعیه حضور خواهند داشت.

بر اساس گزارش رویترز، از این دادگاه خواسته شده است تا در مورد «اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی، الحاق سرزمین‌های فلسطینی از سال ۱۹۶۷، اقدامات اسرائیل با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، وضعیت قدس اشغالی و پی‌آمدهای تصویب قوانین و اقدام‌های تبعیض‌آمیز از سوی اسرائیل» بررسی و نظر بدهد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی به درخواست فلسطین از دادگاه بین‌المللی دادگستری خواست تا نظر مشورتی غیر الزام‌آور در مورد اشغال سرزمین‌های فلسطینی را ارایه کند.

بر اساس گزارش‌ها، قرار است دادگاه تاثیر سیاست‌ها و عملکردهای اسرائیل بر وضعیت حقوقی اشغالگری و پی‌آمدهای حقوقی آن برای همه‌ی کشورها و سازمان ملل متحد را بررسی کند.

این دومین‌بار است که مجمع عمومی سازمان ملل از دادگاه بین‌المللی دادگستری خواست تا در رابطه با اراضی اشغالی فلسطین نظر مشورتی ارایه دهد.

در جولای سال ۲۰۰۴ این دادگاه به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وضعیت دیوار حائل بین اسرائیل و کرانه باختری را بررسی کرد و دریافت که این دیوار ناقض قوانین بین‌المللی است و خواهان برچیدن آن شد، با این‌حال اسرائیل این حکم را اجرا نکرده است.

دادگاه بین‌المللی اشغال سرزمین‌های فلسطین را برسی می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد