مجاهد-خبرنگاران-وصل‌-کننده-نظام-و-مردم‌-اند

همزمان با فرا رسیدن روز ملی خبرنگاران، مقام‎‌های ا.ا می‌گویند که خبرنگاران نمایندگان وصل، میان ملت و نظام اند و از آنان  خواست که در چهارچوب ارزش‌های اسلامی و منافع ملی کشور فعالیت کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا امروز ( یک‌شنبه، 27 حوت) به مناسبت روز ملی خبرنگاران در صفحه‌ای ایکس خود نگاشته است که خبرنگاران نمایندگان وصل، میان ملت و نظام اند و از خبرنگاران خواست تا در چهارچوب ارزش‌های اسلامی و منافع ملی کشور فعالیت کنند.

آقای مجاهد افزوده است که از خبرنگاران انتظار دارد تا با درنظر داشت اصول رسانه‌ای بیشتر از قبل کوشا و پرتلاش باشند و ا.ا همواره حمایت‌گر رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور است.

در همین رابطه، مرکز خبرنگاران افغانستان به مناسبت روز ملی خبرنگاران در اعلامیه‌ای گفته است که رسانه‌ها و خبرنگاران در سال روان در کشور از لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی‌ و قانونی‌شان با محدودیت‌های شدیدی مواجه هستند و حقوق‌شان به شکل گسترده‌ای نقض شده است.

در این اعلامیه آمده است که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۱۴۰۲ در افغانستان رو به وخامت است و در۱۲ ماه گذشته فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران و تهدید آن‌ها با شدت بیشتری نسبت به سال گذشته ادامه پیدا کرده است.

 مرکز خبرنگاران افغانستان در این اعلامیه گفته است در ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۱۳۹ رویداد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۸۰ مورد تهدید و ۵۹ مورد بازداشت خبرنگاران می‌باشد.

این مرکز گفته است که در سال جاری مدیران مسوول دو رادیوی محلی به اتهام‌های جنایی و «همکاری با رسانه‌های بیرونی و جاسوسی» هر کدام به یک سال زندان محکوم شدند و در حال حاضر دوران محکومیت‌شان را سپری می‌کنند.

در همین حال، شماری از خبرنگاران از چالش‌های عدم دسترسی به اطلاعات و توشیع نشدن قانون رسانه‌های همگانی شکایت دارند و می‌گویند که در صورتی به چالش‌های موجود در برابر رسانه‌ها و خبرنگاران رسیدگی نشود، فعالیت‌های رسانه‌یی با موانعی روبه‌رو خواهد شد.

حیدر محمد نظری، یکی از خبرنگاران به مناسبت روزملی خبرنگاران می‌گوید که رسانه‌ها و خبرنگاران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و باید به این مشکلات از سوی دولت رسیدگی شود.

آقای نظری افزود که مشکلات اقتصادی، عدم دست‌رسی به اطلاعات و توشیع نشدن قانون رسانه‌های همگانی یکی از مشکلات اساسی خبرنگاران هستند و باید این مشکلات از سوی دولت رسیدگی شود تا آنانان بتوانند به عرصه وقت اطلاع رسانی نمایند.

سید راشد کاشفی، یکی دیگر از خبرنگاران در کابل از عدم دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده واز حکومت سرپرست خواستار سهولت درزمینه‌ای دسترسی به اطلاعات وتامین بهترآزادی بیان شده است.

فریبا احمدی‌زی، یکی از خبرنگاران می‌گوید که کار رسانه‌ای در افغانستان همواره با مشکلات و چالش‌های همراه بوده و اکنون عدم دسترسی به اطلاعات به موقع یکی از چالش‌های جدی برای خبرنگاران مبدل شده است.

خانم احمدزی از حکومت سرپرست می‌خواهد که شرایط بهتر را برای فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران و گردش آزاد اطلاعات فراهم کند تا خبرنگاران بتواند وظیفه و رسالت شان را به گونه‌ درست پیش ببرند.

اسلام‌الدین احمدی، یکی دیگر از خبرنگاران می‌گوید که با وجود مشکلات فراوان در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان اما؛ خبرنگاران به وظیفه خود ادامه می‌دهد تا صدای اطلاع رسانی در افغانستان خاموش نشود.

آقای احمدی از حکومت سرپرست خواستار توجه جدی در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان شده و می‌گوید که ا.ا باید از رسانه‌های کشور حمایت گسترده نماید.

این در حالی‌ است که در دو سال گذشته خبرنگاران همواره از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت دارند و می‌گویند که حکومت سرپرست باید در این زمینه همکار خبرنگاران باشد، تا رسالت خبررسانی در کشور را به‌صورت خوب ادا نمایند.

مجاهد: خبرنگاران وصل‌ کننده نظام و مردم‌ اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد