فعالیت-افراد-غیر-مسلکی-دلیل-افت-موسیقی-افغانستان-هنر-کالای-تجاری-نیست

آرش بارز یکی از هنرمندان جوان کشور در مصاحبه اختصاصی با افغان نیوز میگوید که افراد غیر مسلکی با وارد شدن به دنیای هنر باعث افت موسیقی افغانستان شده اند.

آرش بارز افزود: از هنر موسیقی امروزه رسانه ها و هنرمندان غیر مسلکی به عنوان تجارت استفاده می کنند و برای بدست آوردن عایدات و مخاطب رسانه ای با هنرمندان ارتباط برقرار می نمایند.

این هنرمند تصریح نمود که موسیقی امروز افغانستان در میان موسیقی سایر کشورها مظلوم واقع شده و مردم نیز با درک این موضوع برای آرام ساختن ذهن شان به موسیقی سایر کشور ها گوش میدهند.

بارز می افزاید که موسیقی کشورمان در حال حاضر یک بار مصرف است و با چند بار پخش شدن از رسانه ها شرایط کسب و کار برای هنرمندان فراهم شده و موسیقی به فراموشی سپرده میشود.

آقای بارز تاکید کرد انتخاب تصاویر مجلل و زیبا برای جلب مخاطب بسیار اهمیت دارد به همین دلیل هنرمندان برای کلیپ کردن آهنگ های به کشورهای خارجی سفر می نمایند و به نظرشان افغانستان چیزی یا جایی برای ویدیویی ساختن آهنگ ها ندارد.

اوهمچنان خاطر نشان ساخت که بزرگترین صدمه را افراد غیر مسلکی و بی سواد به هنر موسیقی کشور زده اند که با تقلید از فیلم های هندی موسیقی افغانستان را پیاده می کنند.

آرش اضافه می کند سرمایه گذاری ها در عرصه هنر در کشور ناکام بوده و هیچ کشوری موسیقی افغانستان را بعد از احمد ظاهر به رسمیت نمی شناسند.

وی ضمن تایید این که موسیقی امروز نسبت به دوران طالبان تغییر چشم گیری نموده است گفت:"هنرمندان باید بدانند که این تغییر روز به روز بهتر شده و به اندازه که موسیقی هندی و پاکستانی مردم را آرامش می بخشند آنها هم تلاش کنند تا موسیقی افغانستان را به تناسب توقع مردم رشد دهند".

بارز می افزاید موسیقی افغانستان بعد زا جنگ های داخلی محتوا ندارد و علاقه مندان به دلیل دغدغه های سیاسی و اقتصادی نمی توانند موسیقی بیاموزند

آرش بارز علاوه کرد که  یکی از دلایل عمده دیگر عدم رشد موسیقی در کشور مدیریت نشدن این هنر است.

او تصریح می کند در صورتی که دولت مدیریت را از دست افراد غیر مسلکی بگیرد، وضعیت این هنر بهبود خواهد یافت و مخاطبان خویش را جذب خواهد کرد.

این هنرمند کشور اظهار می دارد که ما در کشور خود رشته‌ی جداگانه موسیقی را در دانشگاها نداریم تا موسیقی به صورت مسلکی تدریس شود.

وی همچنان می گوید هنوز سوء تفاهم حلال و حرام بودن موسیقی در میان مردم حل نشده و ۵۰ درصد مردم با وصف لذت بردن از آن، موسیقی را حرام میدانند واین طرز فکر از یک نسل به نسل دیگر تزریق می شود.

آرش از وضعیت فعلی موسیقی ابراز نارضایتی کرده می گوید:به اندازه‌ی که سیاستمداران غیر حرفه ای سیاست افغانستان را دچار مشکل ساخته؛ هنرمندان غیر مسلکی نیز موسیقی افغانستان را خدشه دار نموده است.

به باور او هنرمندان فعلی کشور، آهنگ سرایان خوبی نیستند و بیشتر تلاش دارند با ایدیت صدای شان را بهتر سازند.

بارز ادامه داد که در کشور برای رشد موسیقی هیچ برنامه ای از سوی دولت وجود ندارد و وزارت اطلاعات و فرهنگ از لیست نوازندگان و هنرمندان کشور نیز بی خبر است.

وی در پایان از حکومت خواست تا در عرصه هنر موسیقی کشور به وزارت اطلاعات و فرهنگ امر همکاری با هنرمندان و موسیقی در کشور را بدهند تا با حمایت دولت هنر افغانستان نیز رشد نماید.

فعالیت افراد غیر مسلکی دلیل افت موسیقی افغانستان/ هنر کالای تجاری نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد