خانم-های-هنرمند-در-افغانستان-با-مشکلات-زیادی-روبرو-هستند

سیتا قاسمی آواز خوان جوان کشور بیان میدارد؛ کار هنر موسیقی در افغانستان برای دختران و خانم ها دشوار و هنرمندان خانم با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

به گزارش افغان نیوز: سیتا قاسمی در مصاحبه اختصاصی با افغان نیوزگفت؛ هنرمندان دختر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از فرهنگ بسته گرفته، تا مشکلات خانوادگی و امنیتی در کشور.

او افزود؛ زمانی که یک دختر به خواندن هنر موسیقی رو می‌آورد، همه فکر می‌کنند که خلاف دین و فرهنگ عمل کرده است اما اگر دین خواندن موسیقی را برای دختران منع قرارداده برای پسران نیزمنع نموده است.

این هنرمند می‎‌گوید؛ خانواده‌ها به استعداد دختران خود باور ندارند و این در حالیست که دختران همانند پسران میتوانند در هر کار سهم بگیرند و  این کار چه بازسازی کشور باشد یا خواندن هنر موسیقی.

سیتا قاسمی خواننده جوان کشور می‌گوید؛ همواره در طول تاریخ انگشت انتقاد به طرف دختران و زنان بلند میشود که موسیقی نخوانند و دین خواندن موسیقی را برای دختران حرام گفته است، و اگر موسیقی حرام است برای زن و مرد حرام میباشد.

بانو قاسمی گفت؛ زنان به مبارزه خود ادامه می‌دهند تا حق خود را بگیرند، "حق داده نمیشود بلکه حق گرفته میشود". به گفته‌ی او؛ در مدت 14 سال هنر موسیقی رشد چشمگیر نموده است و در حال حاضر دختران در کنار پسران میتوانند موسیقی بیاموزند واجرا کنند.

خانم قاسمی بیان داشت؛ تعداد زیادی از هنرمندان؛ موسیقی را به شکل حرفه‌ی نمی آموزند، اما با آن هم شمار زیادی از هنرمندان جوان وجود دارند که موسیقی را به شکل حرفه ای می‌آموزند.

سیتا قاسمی: "من نیز در آغاز کار کدام استاد نداشتم که موسیقی را بیاموزم اما بعد از چند سال خواندن موسیقی را به شکل حرفه‌ی آموختم و تلاش میکنم که به حد توان موسیقی را بیاموزم".

بانو قاسمی بیان داشت؛ استادانی مانند سرآهنگ، احمد ظاهر، استاد مهوش و استاد ناشناس هنر زیاد به خرج دادند که هنرشان با فرهنگ و تاریخ کشور مطابقت داشته باشند و همین دلیل ماندگار و جاویدان شدن، این خوانندگان در تاریخ موسیقی افغانستان است.

او افزود؛ هنرمندان جوان باید تلاش‌های زیادی به خرج دهند تا موسیقی را به شکل حرفه‌ی بیاموزند و راه که استادان مانند سرآهنگ و استاد مهوش سپری کردند، را سپری کنند.

قاسمی میگوید؛ هنرمندان جوان و امروزی در یک سردرگمی به سر می‌برند و درانچه که استعداد دارند تلاش نمیکنند و تلاش دارند که خود را در چهره و صدای دیگران پیدا کنند.

به گفته‌ی این هنرمند؛ تعدادی از هنرمندان تنها برای تجارت و خارج رفتن، به خواندن موسیقی رو می‌آورند اما تعداد دیگری از هنرمندان به شکل واقعی رو به هنر موسیقی می‌آورند و در این کار نیزموفق هستند.

او افزود؛ با اینکه رسانه‌ها تاثیر گذاری خاصی بر رشد هنرمندان موسیقی دارند، اما شماری از رسانه‌های مطرح کشور هدف شان رشد استعداد هنرمندان نیست، بلکه کسب تجارت و سو ءاستفاده از هنرمندان جوان می باشد.

به گفته‌ی بانو قاسمی: "من در یک رسانه کار میکنم و در لیست سیاه چندین رسانه مطرح کشور قرار دارم که این عمل جفا در حق هنرمندان  میباشد".

سیتا قاسمی گفت: مردم جنگ زده افغانستان نیازمند هنر موسیقی هستند و "من هفته یک یا دو آهنگ اجرا می‌کنم و مردم به شکل گسترده از اجرای من استقبال میکنند".

به گفته‌ی بانو قاسمی بر اجرای هنرمندان در حال حاضر نظارت نمیشود و هر کس به میل خود موسیقی میخواند که در گذشته چنین نبوده است و یک اجرای هنرمند از نظر چندین استاد عبور میکرد تا به دست نشر سپرده می‌شد.

قاسمی می‌گوید؛ با گذشت هر روز تعداد هنرمندان با استعداد کاهش و تعداد هنرمندان غیر مسلکی افزایش پیدا می کند.

بانو قاسمی گفت؛ حکومت در مدت 15 سال گذشته هیچ گونه حمایت از هنرمندان انجام نداده است و در حال حاضر نیز هیچ برنامه‌ی برای رشد هنر موسیقی ندارد. او افزود جنگ و ناامنی در کشور سبب شده است که اکثر هنرمندان با استعداد کشور را ترک کنند.

به گفته قاسمی؛ برای رشد هنر موسیقی باید نهادهای اکادمیک ایجاد شود و جوانان  تحت آموزش مسلکی قرار گیرند، و جوانانی که به هنر خوانندگی علاقه مند هستند، موسیقی را به شکل حرفه‌ی و مسلکی بیاموزند.

سیتا قاسمی از مدت 8 سال به این سو وارد دنیای موسیقی شدهو در حال حاضر به زبان دری، پشتو، هندی، عربی، المانی و انگلیسی آهنگ میسراید.

خانم های هنرمند در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد