ستاره-افغان-جنبه-تجارتی-دارد؛-نه-شایسته-سالاری

آریانا سعید داوربرنامه ستاره افغان بیان میکند که بعد از مرحله ۱۲بهترین، تلویزیون طلوع به شایسته سالاری توجه نکرده و بر اساس منافع مالی؛ افراد را به مرحله بالاتر ثوق میدهد.

بانو آریانا سعید یکی از داوربرنامه ستاره افغان در مصاحبه اختصاصی با آژانس افغان خبر می‌گوید؛ این پروسه سبب رشد موسیقی در کشور گردیده و در مدت یازده سال چندین خواننده تازه نفس را به دنیا هنر وارد نموده است.

اما وی تصریح میکند که برنامه ستاره افغان بعد از ۱۲ بهترین هیچ ربطی به رای مردم و رای داورها ندارد و تنها تلویزیون طلوع کسانی را به مراحل بالاتر سوق می‌دهد که منافع مالی این شبکه را تامین نمایند.

وی علاوه میکند با سیاستی که تلویزیون طلوع در برنامه ستاره افغان در پیش گفته شایسته سالاری رعایت نمیشود.

بانو سعید بیان میکند؛ برنامه ستاره افغان در تلویزیون طلوع بعد از دوازده بهترین در کنار بخش تحارتی؛ جنبه قومی نیز پیدا میکند و جنبه ملی ندارد و این روند میتواند برای آینده موسیقی کشور نگران کننده باشد.

او افزود؛ انتخاب ستاره در دست داوران نیست و خود تلویزیون طلوع تصمیم میگرد که کدام فرد را ستاره کند.

این داور ستاره افغان علاوه کرد که طلوع؛ این برنامه را برای تجارت و افزایش توانایی مالی نهاد خود راه اندازی کرده و در بسیاری موارد به گفته های داوران توجه نکرده و نمیخواهد که با سخنان داوران به تجارت شان صدمه وارد شود.

روی آوردن افراد غیر حرفه‌ای به موسیقی مانع رشد هنر میشود

خانم آریانا سعید، که از آواز خوانان مشهور کشور می‌باشدوافراد زیادی را با هنر نمایی و صدای رسای خود توانسته علاقه مند موسیقی خود کند می گوید؛ موسیقی در سال‌های اخیر رشد چشم گیر نموده است اما روی آوردن افراد غیر حرفه ای به این هنر برای کسب درآمد،میتواند مانع رشد و آسیب رساندن به موسیقی در کشور گردد.

خانم سعید گفت؛ موسیقی در طی 15 سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده و امروز زنان و دختران میتوانند آزادانه بالای استیج در مقابل مردم هنرنمایی کنند ، که در گذشته حتی یک زن صدای خود را بلند کرده نمیتوانست.

او تاکید کرد؛ وضعیت موسیقی در حال بهبود است اما حضور افرادغیرحرفه‌ی که با استفاده از تکنولوژی دست به آوازخوانی میزنند اما تجربه و سواد هنر موسیقی را ندارند یک مسئله جدی است که هنر را آسیب پذیر میکند.

آریانا می‎‌گوید؛ که وی هنر موسیقی را به شکل حرفه‌ی از شش سال به این سو آغاز کرده اما در گذشته نیز به شکل غیر حرفه‌ی به این هنر دست داشته است. او گفت؛ "علاقه من به موسیقی و تشویق خانواده ام سبب شده که بخوانم و امروز به یک خواننده تبدیل شوم".

بانو سعید بیان داشت؛ مشکل بزرگی که خواننده‌های کشور با آن مواجه اند و مانع رشد موسیقی میشود، تفکر منفی مردم نسبت به این هنر است و شماری از مردم به این باور هستند که خواندن موسیقی خلاف دین اسلام است و بخصوص دختران نباید بخوانند، اما در این سال های آخراین مشکل  کم شده است.

خانم سعید گفت: " من با مشکلات زیادی روبرو شده‌ام و بزرگترین مشکل که در دوران خوانندگی مواجه گردیدم، این بود که شماری از علما و مردم همواره به من گفته اند که چرا میخوانی و این کارخلاف دین اسلام است. اما بانو سعید می‌گوید؛ هر کس اعمال خود را دارد و هیچ فردی به قبر فرد دیگر نمی رود و هر فرد جواب گوی اعمال خویش است".

او می گوید؛ از حرفه خود راضی است و آواز خوانی وی خلاف دین اسلام قرار ندارد و در حال حاضر شمار زیادی از مردم کشور از وی حمایت میکند.

آیا علاقه جوانان به موسیقی پاپ سبب افت موسیقی سنتی نمیشود؟

در حال حاضر شمار زیادی از جوانان به خواندن موسیقی پاپ روی آورده اند که خانم سعید می‌گوید؛ روی آوردن جوانان به موسیقی پاپ سبب از بین رفتن موسیقی‌ ملی و سنتی کشور نمیشود بلکه جوانان به دلیل این که خود را زودتر با این نوع موسیقی پیدا میکنند به خواندن این سبک روی می‌آورند.

به گفته بانو سعید بسیاری از کسانی که به موسیقی پاپ دست‌رسی دارند بعد از  تسلط بر این موسیقی علاقه به موسیقی محلی پیدا میکنند و این امر باعث رشد موسیقی اصیل افغانی نیز میشود.

سعید می‌افزاید؛ هرمندان در داخل کشور امنیت جانی ندارند و این نبود امنیت ترس از باشندگان کشور نیست بلکه ترس از سوی گروه‌های مخالفین دولت و افراطی  است که جان وی و دیگر خوانندگان را تهدید میکنند. او بیان میکند: " تا زنده هستم کشور را ترک نمیکنم و ناامنی سبب نمی‌شود که من در کشور خود زندگی نکنم".

خانم سعید می‌گوید؛  چند آهنگ روی دست دارد که یکی از این آهنگ ها برای زنان میباشد "من زن هستم" و آهنگ دیگر برای وطن است که "همت کن" و این آهنگ ها به زودی به بازار خواهد آمد.

آریانا سعید خواننده مشهور کشور در کنار هنر خوانندگی برای دفاع از حقوق زنان و کودکان کشور فعالیت اجتماعی دارد و به ورزش کردن علاقمند است و دوست دارد که هر روز ورزش نماید.

بانو سعیددر پیام خود به سایر هنرمندان گفت؛ باید خوانندگان و هنرمندانکشور این را بدانند که دو قشر همیشه از ملت شان نمایندگی میکنند اول ورزشکار و دوم هنرمندان،که باید تلاش کنند تا از کشور خود به خوبی نمایندگی نمایند.

سعید در پیام خود به مردم نیز گفت:  تنها راه نجات افغانستان از وضعیت کنونی اتحاد و یکپاچگی بین همه باشندگان کشور است و بدون اتحاد هیچ وقت این کشور آباد نخواهد شد.

 

ستاره افغان جنبه تجارتی دارد؛ نه شایسته سالاری

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد